Recent developments in artificial intelligence have raised a matter of great significance: how to ask questions to AI chatbots in order to get the desired answer. At first glance, this may seem a technical issue, but when analysed from a pedagogical perspective, one can see the value that the ability to ask questions can assume in the development of articulate and complex thinking in adolescence. Generative Artificial Intelligence systems offer potentially endless educational solutions and will only get better in the coming years. In this article, a fundamental reconsideration of the knowledge society paradigm is addressed, highlighting new forms of intelligence and new cognitive modes of the new generations. A process that requires specific educational attention, to overcome the growing dichotomy between the rapid consumption of information, symbolised by the speed of the click, and the development of critical thinking, necessary in a complex society. Knowing how to structure a question appropriate to the purpose requires clarity of purpose, evaluation skills and urges the development of logical-operational models. The analysis on the pedagogical question moves in this direction, highlighting the importance of questioning as a learning tool and identifying strategies and prompt knowledge as an emerging and increasingly necessary skill. The analytical-experiential approach proposed here outlines some educational trajectories for the integration of generative AI software in adolescent schools, emphasising the synergy between ancient maieutic techniques and advanced AI capabilities, with an appeal to dialogue as the core of the educational

I recenti sviluppi dell’intelligenza artificiale hanno fatto emergere una questione che si rivela estremamente significativa: come porre le domande alle Chatbot AI per ottenere la risposta che si desidera. A prima vista può sembrare un aspetto tecnico, ma se si analizza nella prospettiva pedagogica, si vede il valore che può assumere la capacità di saper domandare nello sviluppo di un pensiero articolato e complesso nell’età dell’adolescenza. I sistemi di Intelligenza Artificiale Generativa offrono soluzioni educative potenzialmente infinite e nei prossimi anni non faranno altro che migliorare. In questo articolo viene affrontata una riconsiderazione fondamentale del paradigma della società della conoscenza, evidenziando nuove forme d’intelligenza e nuove modalità cognitive proprie delle nuove generazioni. Un processo che richiede una attenzione educativa specifica, per superare la crescente dicotomia tra la rapida consumazione dell'informazione, simboleggiata dalla velocità del click, e lo sviluppo di un pensiero critico, necessario nella società complessa. Saper strutturare una domanda adeguata allo scopo che ci si prefigge, richiede chiarezza dell’obiettivo, capacità di valutazione e sollecita lo sviluppo dei modelli logico-operazionali. In tale direzione si muove l’analisi sulla questione pedagogica, evidenziando l’importanza della domanda come strumento di apprendimento e identificando le strategie e la conoscenza dei prompt come una competenza emergente e sempre più necessaria. L’approccio analitico-esperienziale qui proposto delinea alcune traiettorie educative per l’integrazione dei software di IA generativa nella scuola dell’adolescenza, sottolineando la sinergia tra le antiche tecniche maieutiche e le avanzate capacità dell'IA, con un appello al dialogo come fulcro del processo educativo.

Mancaniello, M.R., Lavanga, F. (2024). La rilevanza pedagogica della domanda: formarsi e formare attraverso il dialogo con le Chatbot AI. NUOVA SECONDARIA, 41(8), 344-357.

La rilevanza pedagogica della domanda: formarsi e formare attraverso il dialogo con le Chatbot AI

Mancaniello, Maria Rita
;
Lavanga, Francesco
2024-01-01

Abstract

Recent developments in artificial intelligence have raised a matter of great significance: how to ask questions to AI chatbots in order to get the desired answer. At first glance, this may seem a technical issue, but when analysed from a pedagogical perspective, one can see the value that the ability to ask questions can assume in the development of articulate and complex thinking in adolescence. Generative Artificial Intelligence systems offer potentially endless educational solutions and will only get better in the coming years. In this article, a fundamental reconsideration of the knowledge society paradigm is addressed, highlighting new forms of intelligence and new cognitive modes of the new generations. A process that requires specific educational attention, to overcome the growing dichotomy between the rapid consumption of information, symbolised by the speed of the click, and the development of critical thinking, necessary in a complex society. Knowing how to structure a question appropriate to the purpose requires clarity of purpose, evaluation skills and urges the development of logical-operational models. The analysis on the pedagogical question moves in this direction, highlighting the importance of questioning as a learning tool and identifying strategies and prompt knowledge as an emerging and increasingly necessary skill. The analytical-experiential approach proposed here outlines some educational trajectories for the integration of generative AI software in adolescent schools, emphasising the synergy between ancient maieutic techniques and advanced AI capabilities, with an appeal to dialogue as the core of the educational
2024
Mancaniello, M.R., Lavanga, F. (2024). La rilevanza pedagogica della domanda: formarsi e formare attraverso il dialogo con le Chatbot AI. NUOVA SECONDARIA, 41(8), 344-357.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
NS8_aprile 2024_XLI_iii per portale prodotti.pdf

non disponibili

Descrizione: pdf della pubblicazione
Tipologia: PDF editoriale
Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 3.66 MB
Formato Adobe PDF
3.66 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1260474