During the last years, the continuous evolution of the social media has led to a shift of the communication and interpersonal relationships towards a virtual level. However, the familiarity of children and adolescents with the new communication tools can have harmful consequences due to an unaware use of technology, making these subjects more vulnerable for new forms of aggression. Cyberbullying is a new form of aggressive behaviour, in some respects more harmful than traditional bullying, because the victim has an objective difficulty defending himself/herself against an author who moves in a world characterized by immateriality and is often protected by network anonymity. This paper aims to provide a critical review of the literature on cyberbullying by analysing the available theoretical conceptualizations, identifying the distinctive features in comparison with traditional bullying and examining the scientific evidence about intervention and prevention strategies in the Italian context.
Nel corso degli ultimi anni la continua evoluzione dei mezzi di comunicazione ha fatto sì che una parte significativa della comunicazione e delle relazioni interpersonali si spostasse su un piano virtuale. La familiarità di bambini e adolescenti con i nuovi strumenti di comunicazione, tuttavia, può avere conseguenze dannose a causa di un utilizzo non consapevole della tecnologia, ponendo questi soggetti in una condizione di vulnerabilità. Il cyberbullismo si configura come una nuova forma di comportamento aggressivo, per certi aspetti più dannosa rispetto al bullismo tradizionale, perché difficilmente controllabile dalla vittima che ha un’oggettiva difficoltà nel difendersi rispetto a un autore che si muove in un mondo contraddistinto dall’immaterialità ed è spesso protetto dall’anonimato della rete. Il presente lavoro si propone di fornire una revisione critica della letteratura sul cyberbullismo analizzandone le definizioni disponibili, le relative concettualizzazioni teoriche e le loro criticità, in- dividuando le caratteristiche distintive a confronto con il bullismo tradizionale ed esaminando le evidenze scientifiche disponibili circa le strategie di intervento e prevenzione nel contesto italiano.
Coluccia, A., Ferretti, F., Spacone, D., Gualtieri, G., Lorenzi, L., Carabellese, F., et al. (2021). Caratteristiche distintive e strategie di prevenzione e intervento sul cyber-bullismo in Italia [Distinctive features, prevention and intervention strategies on cyberbullying in Italy]. RASSEGNA ITALIANA DI CRIMINOLOGIA, 15(1), 30-39 [10.7347/RIC-012021-p30].
Caratteristiche distintive e strategie di prevenzione e intervento sul cyber-bullismo in Italia [Distinctive features, prevention and intervention strategies on cyberbullying in Italy]
Coluccia A.
;Ferretti F.;Gualtieri G.;Lorenzi L.;Masti A.;Pozza A.
2021-01-01
Abstract
During the last years, the continuous evolution of the social media has led to a shift of the communication and interpersonal relationships towards a virtual level. However, the familiarity of children and adolescents with the new communication tools can have harmful consequences due to an unaware use of technology, making these subjects more vulnerable for new forms of aggression. Cyberbullying is a new form of aggressive behaviour, in some respects more harmful than traditional bullying, because the victim has an objective difficulty defending himself/herself against an author who moves in a world characterized by immateriality and is often protected by network anonymity. This paper aims to provide a critical review of the literature on cyberbullying by analysing the available theoretical conceptualizations, identifying the distinctive features in comparison with traditional bullying and examining the scientific evidence about intervention and prevention strategies in the Italian context.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Caratteristiche distintive e strategie-Coluccia-2021.pdf
accesso aperto
Descrizione: Articolo
Tipologia:
PDF editoriale
Licenza:
Creative commons
Dimensione
245.75 kB
Formato
Adobe PDF
|
245.75 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/11365/1154479