The use of social networks refers to the theory and the model of cooperative learning within formal educational contexts, as university. The present paper starts from a review of the main theories about the development of the virtual learning spaces inquiring into their educational potential within social contexts. Then, it explains two case studies on Facebook, which is the most world widespread social network, and can be conceived as a platform for virtual community of research (Rheingold, 2012). The findings expand our knowledge about the use of social media and offer examples of how these technologies can be used to connect formal and informal learning in extended on-line learning spaces. The two case studies point out the research design and the use of Facebook in the field of education as an instrument for promoting extended learning.
L’uso dei social network all’interno di contesti educativi formali, come l’università, si riferisce alla teoria dell’apprendimento cooperativo. Il presente contributo, partendo da una review delle principali teorie sullo sviluppo degli spazi di apprendimento virtuale, indaga il loro potenziale educativo all’interno dei contesti sociali. Vengono poi descritti due casi-studio su Facebook, il più popolare dei social network, che può essere considerato come una piattaforma di comunità virtuale di ricerca (Rheingold, 2012). I risultati allargano la nostra conoscenza riguardo all’uso dei social media e offrono esempi di come queste tecnologie possano essere usate per connettere l’apprendimento formale e informale negli spazi di apprendimento on-line esteso. I due casi di studio illustrano il disegno di ricerca e l’applicazione di Facebook nel campo dell’educazione come strumento per promuovere l’apprendimento esteso.
Romano, A. (2017). L'apprendimento esteso in contesti formali: due studi di caso. ORIENTAMENTI PEDAGOGICI, 64(3 (369)), 605-622.
L'apprendimento esteso in contesti formali: due studi di caso
Romano Alessandra
2017-01-01
Abstract
The use of social networks refers to the theory and the model of cooperative learning within formal educational contexts, as university. The present paper starts from a review of the main theories about the development of the virtual learning spaces inquiring into their educational potential within social contexts. Then, it explains two case studies on Facebook, which is the most world widespread social network, and can be conceived as a platform for virtual community of research (Rheingold, 2012). The findings expand our knowledge about the use of social media and offer examples of how these technologies can be used to connect formal and informal learning in extended on-line learning spaces. The two case studies point out the research design and the use of Facebook in the field of education as an instrument for promoting extended learning.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Articolo-Romano-OP-3-17.pdf
non disponibili
Descrizione: articolo su rivista
Tipologia:
PDF editoriale
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
469.91 kB
Formato
Adobe PDF
|
469.91 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/11365/1012301
