The article investigates the contribution of the evolution of Iori’s Law Proposal n. 2656/2014 entitled “Discipline of the professions of the educator and of the pedagogist”, currently under the process of approval in the Italian Senate. It aims to explore the implications of its approval both in institutional and professional terms. The planning of the Law Proposal and its consequences in case of approvation for the professional identities and for the construction of the academic curricula are considered under the conceptual frameworks of the organizational learning (Argyris & Schön, 1998), of the transformative learning (Mezirow, 2003) and of the community of practice (Wenger et al., 2007).
L’articolo tematizza il contributo dell’evoluzione della Proposta di Legge Iori n. 2656/2014 “Disciplina delle professioni di educatore e di pedagogista”, attualmente in fase di discussione in Senato, al fine di approfondirne le implicazioni in caso di approvazione in termini istituzionali e professionali. Il disegno della proposta di Legge e le sue conseguenze in caso di approvazione in termini di identità professionale e progettazione dei curricula formativi viene riletta alla luce delle teorie dell’apprendimento organizzativo (Argyris & Schön, 1998), dell’apprendimento trasformativo (Mezirow, 2003) e del costrutto delle comunità di pratica (Wenger et al., 2007).
Romano, A. (2017). Risvolti professionali nell’iter della Proposta di Legge Iori: riflessioni in chiave organizzativa. RICERCHE DI PEDAGOGIA E DIDATTICA, 12(2), 293-313.
Risvolti professionali nell’iter della Proposta di Legge Iori: riflessioni in chiave organizzativa
Romano Alessandra
2017-01-01
Abstract
The article investigates the contribution of the evolution of Iori’s Law Proposal n. 2656/2014 entitled “Discipline of the professions of the educator and of the pedagogist”, currently under the process of approval in the Italian Senate. It aims to explore the implications of its approval both in institutional and professional terms. The planning of the Law Proposal and its consequences in case of approvation for the professional identities and for the construction of the academic curricula are considered under the conceptual frameworks of the organizational learning (Argyris & Schön, 1998), of the transformative learning (Mezirow, 2003) and of the community of practice (Wenger et al., 2007).File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
RPD, 2:2017.pdf
accesso aperto
Descrizione: ARTICOLO SU RIVISTA
Tipologia:
PDF editoriale
Licenza:
Creative commons
Dimensione
1.01 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.01 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/11365/1012248