The contribution explores the role of the research training as methodology for promoting organizational learning and workrelated practice transformation in workplace. Particularly, starting from a metaanalysis of the data about employment, unemployment and employability in Italy, is discussed the practical and epistemological shift from the profession building to the employability cultivation. First at university, then in workplace, employability is cultivated through softskills development. So, some questions are how build up learning setting for fostering softskills at university and at work? How is it possible that the inquiry is a learning and training methodology? The research training is here conceived as professional development practice and as a methodology for professional practices transformations. At this regard, is offered a research intervention carried out within the Department of Education, Humanities and intercultural Communication of University of Siena, describing methodology, procedures and outcomes in knowledge, organizational and factual terms.
Il contributo argomenta il ruolo della formazione alla ricerca come metodologia per promuovere apprendimento organizzativo e trasformazione delle pratiche professionali nei luoghi di lavoro. In particolare, partendo da una metaanalisi dei dati relativi a occupazione, disoccupazione e occupabilità attuali in Italia, viene tematizzato il passaggio pratico ed epistemologico dalla costruzione di una professione in virtù di una specifica occupazione alla coltivazione dell’employability. Prima in ambito accademico, poi nei luoghi di lavoro, l’employability viene sviluppata attraverso l’acquisizione delle softskills, richieste dal mercato del lavoro. Come costruire setting di apprendimento in cui promuovere le competenze trasversali all’interno dell’università e nei luoghi di lavoro? A quali condizioni la ricerca può essere una metodologia di apprendimento e di formazione continua? La formazione alla ricerca si configura come pratica di sviluppo professionale e come metodologia di trasformazione delle pratiche professionali. A tal riguardo, viene presentata una ricerca intervento condotta con le studentesse e gli studenti del Dipartimento di Scienze della formazione, scienze umane e della comunicazione interculturale dell’Università di Siena, di cui vengono descritti i passaggi procedurali e i risultati in termini organizzativi, conoscitivi e attuativi.
Romano, A. (2017). La formazione alla ricerca come pratica di apprendimento collaborativo dall’università ai workplace. METIS, 7(1), 7-21.
La formazione alla ricerca come pratica di apprendimento collaborativo dall’università ai workplace
Romano Alessandra
2017-01-01
Abstract
The contribution explores the role of the research training as methodology for promoting organizational learning and workrelated practice transformation in workplace. Particularly, starting from a metaanalysis of the data about employment, unemployment and employability in Italy, is discussed the practical and epistemological shift from the profession building to the employability cultivation. First at university, then in workplace, employability is cultivated through softskills development. So, some questions are how build up learning setting for fostering softskills at university and at work? How is it possible that the inquiry is a learning and training methodology? The research training is here conceived as professional development practice and as a methodology for professional practices transformations. At this regard, is offered a research intervention carried out within the Department of Education, Humanities and intercultural Communication of University of Siena, describing methodology, procedures and outcomes in knowledge, organizational and factual terms.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
METIS, 2017.pdf
non disponibili
Descrizione: ARTICOLO SU RIVISTA
Tipologia:
PDF editoriale
Licenza:
Creative commons
Dimensione
3.08 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.08 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/11365/1012247
