In studies of recent decades about the origins of the Trecento chapel annexed to the church of San Galgano at Montesiepi, and about the commission of its mural paintings by Ambro- gio Lorenzetti, two theses have clashed. The opposing arguments come to different conclu- sions about the date and the meaning of the frescoes. The reconstruction of the imagery in the triptych by Niccolò di Segna, once on the chapel’s altar, and hagiographic research on San Galgano, demonstrate that the small altar- piece was destined from its conception for the chapel of San Galgano on Monte Siepi. The inscription, once on the frame of the triptych’s central panel, becomes a primary source in this case. It declared that the patron of the painting, and of the entire chapel − both com- pleted in 1336 − was Ristoro da Selvatella, an oblate devoted to San Galgano and associated with the familia of monks at the Cistercian abbey in the Val di Merse. Moreover, stylistic aspects of the frescoes are coherent with those of works realized by the great painter during the 1330s; one must keep in mind that Am- brogio Lorenzetti is documented at the abbey of San Galgano precisely in August 1334.
In merito alla genesi della cappella trecentesca annessa alla chiesa di San Galgano sul Monte Siepi e alla commissione dei dipinti murali di Ambrogio Lorenzetti si sono scontrate negli studi degli ultimi decenni due tesi contrapposte, che hanno condotto a differenti conclusioni riguardo alla datazione e al significato degli affreschi. La ricostruzione del pro-gramma d’immagini del trittico di Niccolò di Segna un tempo sull’altare della cappella e lo scavo nella tradizione agiografica relativa a San Galgano permettono di dimostrare che l’altarolo fu destinato fin dall’origine alla cappella di San Galgano sul Monte Siepi. Assume dunque valore di fonte primaria l’iscrizione un tempo sulla cornice del pannello centrale del trittico, la quale dichiarava che committente del dipinto e dell’intera cappella, completa-ti nel 1336, fu Ristoro da Selvatella, un oblato votatosi a San Galgano e aggregato alla familia dei monaci dell’abbazia cistercense della val di Merse. Del resto, i caratteri stilistici degli af-freschi sono coerenti con quelli delle opere realizzate dal grande pittore nel corso degli anni trenta del Trecento; e si deve tener conto che Ambrogio Lorenzetti è documentato proprio presso l’abbazia di San Galgano nell’agosto del 1334.
Bartalini, R. (2015). Ambrogio Lorenzetti a Montesiepi. Sulla committenza e la cronologia degli affreschi della cappella di San Galgano. PROSPETTIVA(157-158), 2-18.
Ambrogio Lorenzetti a Montesiepi. Sulla committenza e la cronologia degli affreschi della cappella di San Galgano
BARTALINI, ROBERTO
2015-01-01
Abstract
In studies of recent decades about the origins of the Trecento chapel annexed to the church of San Galgano at Montesiepi, and about the commission of its mural paintings by Ambro- gio Lorenzetti, two theses have clashed. The opposing arguments come to different conclu- sions about the date and the meaning of the frescoes. The reconstruction of the imagery in the triptych by Niccolò di Segna, once on the chapel’s altar, and hagiographic research on San Galgano, demonstrate that the small altar- piece was destined from its conception for the chapel of San Galgano on Monte Siepi. The inscription, once on the frame of the triptych’s central panel, becomes a primary source in this case. It declared that the patron of the painting, and of the entire chapel − both com- pleted in 1336 − was Ristoro da Selvatella, an oblate devoted to San Galgano and associated with the familia of monks at the Cistercian abbey in the Val di Merse. Moreover, stylistic aspects of the frescoes are coherent with those of works realized by the great painter during the 1330s; one must keep in mind that Am- brogio Lorenzetti is documented at the abbey of San Galgano precisely in August 1334.File | Dimensione | Formato | |
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