Under the current legislation, financial income is taxed according to three different regimes – directly through the income tax return, with the “administered savings method” and with the “managed savings method” - strongly differentiated in relation to multiple profiles, which mainly concern: the way tax base is determined; the significance of the cost of producing income; the role of financial intermediaries; and the timing of application of the levy. Art. 5, co.1, lett. d), of the law delegating for the tax reform (L. n. 111/2023) prefigures the overcoming of this complex system, through the creation of a unique income category and the convergence towards a taxation inspired by the cash principle.
Nell’ordinamento vigente, i redditi di natura finanziaria sono tassati secondo tre distinti regimi – regime dichiarativo, risparmio amministrato e risparmio gestito – fortemente differenziati in relazione a molteplici profili, che interessano principalmente: le modalità di determinazione della base imponibile; la rilevanza dei costi di produzione del reddito; il ruolo riconosciuto agli intermediari finanziari; la tempistica di applicazione del prelievo. L’art. 5, co.1, lett. d), della legge delega per la riforma fiscale (L. n. 111/2023) prefigura il superamento di tale articolato sistema, attraverso la creazione di un’unica categoria reddituale e la convergenza verso una tassazione ispirata al principio di cassa.
Marinello, A. (2025). Verso l'unificazione dei redditi finanziari. Il ruolo degli intermediari e i regimi di tassazione. STRUMENTI FINANZIARI E FISCALITÀ(1), 61-71.
Verso l'unificazione dei redditi finanziari. Il ruolo degli intermediari e i regimi di tassazione
Antonio Marinello
2025-01-01
Abstract
Under the current legislation, financial income is taxed according to three different regimes – directly through the income tax return, with the “administered savings method” and with the “managed savings method” - strongly differentiated in relation to multiple profiles, which mainly concern: the way tax base is determined; the significance of the cost of producing income; the role of financial intermediaries; and the timing of application of the levy. Art. 5, co.1, lett. d), of the law delegating for the tax reform (L. n. 111/2023) prefigures the overcoming of this complex system, through the creation of a unique income category and the convergence towards a taxation inspired by the cash principle.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
SFEF Regimi di Tassazione Marinello.pdf
non disponibili
Tipologia:
PDF editoriale
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
268.12 kB
Formato
Adobe PDF
|
268.12 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/11365/1295599
