Starting from the concept of school as an educational community, the article explores how participatory action research can be an effective method to promote the transformation of conflictual relational dynamics, enhancing the role of students and encouraging listening and mediation practices. Through participatory methodologies, teachers can develop strategies for sharing, involvement and coconstruction of shared rules, preventing conflictual dynamics and encouraging student empowerment. The translation of these principles into concrete actions within schools still presents challenges, including the need for clear operational tools and the active involvement of all educational actors. The contribution aims to offer a theoretical-practical reflection on how to promote the construction of a more inclusive school environment oriented towards relational well-being.
Partendo dal concetto di scuola come comunità educante, l’articolo esplora come la ricerca-azione partecipativa possa essere un metodo efficace per promuovere la trasformazione delle dinamiche relazionali conflittuali, valorizzando il ruolo degli studenti e delle studentesse e favorendo pratiche di ascolto e mediazione. Attraverso le metodologie partecipative, l’insegnante può sviluppare strategie di condivisione, coinvolgimento e co-costruzione di regole condivise, prevenendo dinamiche conflittuali e favorendo la responsabilizzazione degli studenti. La traduzione di questi principi in azioni concrete all’interno delle scuole presenta ancora delle sfide, tra cui la necessità di strumenti operativi chiari e il coinvolgimento attivo di tutti gli attori educativi. Il contributo si propone di offrire una riflessione teorico- pratica su come favorire la costruzione di un ambiente scolastico più inclusivo e orientato al benessere relazionale.
Mancaniello, M.R. (2025). Formarsi in un clima di classe collaborativo: le metodologie partecipative per promuovere l’agio dell’apprendimento e prevenire le forme di dis-agio relazionale nella scuola dell’adolescenza. NUOVA SECONDARIA, 42(6), 141-153.
Formarsi in un clima di classe collaborativo: le metodologie partecipative per promuovere l’agio dell’apprendimento e prevenire le forme di dis-agio relazionale nella scuola dell’adolescenza
Maria Rita Mancaniello
2025-01-01
Abstract
Starting from the concept of school as an educational community, the article explores how participatory action research can be an effective method to promote the transformation of conflictual relational dynamics, enhancing the role of students and encouraging listening and mediation practices. Through participatory methodologies, teachers can develop strategies for sharing, involvement and coconstruction of shared rules, preventing conflictual dynamics and encouraging student empowerment. The translation of these principles into concrete actions within schools still presents challenges, including the need for clear operational tools and the active involvement of all educational actors. The contribution aims to offer a theoretical-practical reflection on how to promote the construction of a more inclusive school environment oriented towards relational well-being.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Mancaniello_NSR6.pdf
non disponibili
Tipologia:
PDF editoriale
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
209.61 kB
Formato
Adobe PDF
|
209.61 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/11365/1289534