The contribution aims to offer a reflection on the process of constructing the research object, drawing from the experience of an industrial doctoral program. The underlying idea of the article is to explore the social and situated nature of the process of defining the research object and problem. This process is often attributed solely to the ‘intuition’ or ‘inventive ability’ of the individual researcher/doctoral student. By utilizing Cultural-Historical Activity Theory, this essay seeks to understand how and in what ways the research object emerges as the outcome of a complex negotiation among actors and socio-material variables: a) actors – academic supervisors, the doctoral student, and organizational stakeholders; b) contexts – academia and the organization; c) material and conceptual artifacts involved in the process.
Il contributo intende offrire una riflessione sul processo di costruzione dell'oggetto di ricerca prendendo avvio dall’esperienza di un percorso di dottorato industriale. L’idea di fondo dell’articolo è quella di riflettere sulla natura sociale e situata del processo di costruzione dell’oggetto e del problema di ricerca. Questo processo è associato spesso al solo ‘intuito’ o ‘capacità invettiva’ del singolo ricercatore/dottorando. Utilizzando la Teoria dell’attività storico-culturale, il presente saggio mira a comprendere come e in che modo l’oggetto sia l’esito di una negoziazione non banale tra attori e variabili socio-materiali: a) soggetti – tutor accademici, studentessa di dottorato e stakeholder organizzativi; b) contesti – accademia e organizzazione; c) artefatti materiali e concettuali intervenuti nel processo.
Banchetti, C. (2025). La costruzione del ‘problema di ricerca’ nel percorso di dottorato tra vincoli materiali e immateriali. EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES(2/2024), 132-143 [10.3280/erpoa2-2024oa19011].
La costruzione del ‘problema di ricerca’ nel percorso di dottorato tra vincoli materiali e immateriali
Claudia Banchetti
2025-01-01
Abstract
The contribution aims to offer a reflection on the process of constructing the research object, drawing from the experience of an industrial doctoral program. The underlying idea of the article is to explore the social and situated nature of the process of defining the research object and problem. This process is often attributed solely to the ‘intuition’ or ‘inventive ability’ of the individual researcher/doctoral student. By utilizing Cultural-Historical Activity Theory, this essay seeks to understand how and in what ways the research object emerges as the outcome of a complex negotiation among actors and socio-material variables: a) actors – academic supervisors, the doctoral student, and organizational stakeholders; b) contexts – academia and the organization; c) material and conceptual artifacts involved in the process.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
08_ERPOA+2_2024+Banchetti.pdf
accesso aperto
Tipologia:
PDF editoriale
Licenza:
Creative commons
Dimensione
774.3 kB
Formato
Adobe PDF
|
774.3 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/11365/1286088
