This contribution aims to describe how the constructs of ‘lear ning’, ‘training’, and ‘organizational innovation’ have become a scientific heritage that is transversal to the individual disciplinary areas and, while often arising in distant areas to those of pedagogical studies, are today more than ever the signs of a renewed interest in a reading of work contexts as ‘humanistic organizations’. Starting with the three approaches, Modernist, Neomodernist and Postmodernist, it will be described how attention has grown to models of training capable of enhancing human capital within a theoretical framework that some define as a process of pedagogizing organizations.
Questo contributo intende descrivere come i costrutti di ‘apprendimento’, ‘formazione’ e di ‘innovazione organizzativa’ siano diventati un patrimonio scientifico trasversale ai singoli ambiti disciplinari e, pur nascendo spesso in aree lontane a quelle degli studi pedagogici, siano oggi più di ieri i segni di un rinnovato interesse per una lettura dei contesti di lavoro come ‘organizzazioni umanistiche’. Partendo dai tre approcci Modernista, Neomodernista e Postmodernista si descriverà come sia cresciuta l’attenzione verso modelli di formazione capaci di valorizzare il capitale umano dentro un quadro teorico che alcuni definiscono come un processo di pedagogizzazione delle organizzazioni.
Banchetti, C. (2024). Per una pedagogizzazione delle organizzazioni. LLL, 22(45), 222-229 [10.19241/lll.v22i45.877].
Per una pedagogizzazione delle organizzazioni
Claudia Banchetti
2024-01-01
Abstract
This contribution aims to describe how the constructs of ‘lear ning’, ‘training’, and ‘organizational innovation’ have become a scientific heritage that is transversal to the individual disciplinary areas and, while often arising in distant areas to those of pedagogical studies, are today more than ever the signs of a renewed interest in a reading of work contexts as ‘humanistic organizations’. Starting with the three approaches, Modernist, Neomodernist and Postmodernist, it will be described how attention has grown to models of training capable of enhancing human capital within a theoretical framework that some define as a process of pedagogizing organizations.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
877-Articolo-2754-1-10-20241212.pdf
accesso aperto
Tipologia:
PDF editoriale
Licenza:
Creative commons
Dimensione
247.48 kB
Formato
Adobe PDF
|
247.48 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/11365/1283994
