What are the epistemological and methodological questions that decolonial feminist studies may pose to the educational sciences? This research question leads to the reflections proposed in this contribution. The paper is positioned within a multidisciplinary trajectory that brings together (a) the solicitations coming from some of the leading voices offering decolonial readings of feminist studies and (b) those emerging lines of analysis that combine educational research with the stimuli from these scholars. The hypothesis is that decolonial feminist studies can provide interpretive keys and action strategies for thinking about inquiry trajectories and educational intervention models that thematize the limits of objectivity and universality of the dominant interpretive categories produced by Western thinking.
Quali sono gli interrogativi epistemologici e metodologici che gli studi femministi decoloniali possono porre alle scienze dell'educazione? Questa la domanda di ricerca da cui prendono avvio le riflessioni proposte nel presente contributo. Il lavoro si posiziona dentro una filiera multidisciplinare che raccoglie a) le sollecitazioni provenienti da alcune delle principali voci che offrono letture decoloniali degli studi femministi e b) quelle traiettorie di analisi emergenti che stanno coniugando la ricerca educativa con le sollecitazioni provenienti da queste studiose. L'ipotesi è quella secondo cui il pensiero femminista decoloniale possa fornire chiavi interpretative e strategie d'azione per pensare a traiettorie d'indagine e modelli di intervento educativi che tematizzano i limiti dell'oggettività e dell'universalità delle categorie interpretative dominanti prodotte dal pensiero occidentale.
Capaccioli, M. (2024). Il contributo delle visioni femministe decoloniali alla ricerca educativa. EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES(1), 178-189 [10.3280/erp1-2024oa18299].
Il contributo delle visioni femministe decoloniali alla ricerca educativa
Capaccioli, Martina
2024-01-01
Abstract
What are the epistemological and methodological questions that decolonial feminist studies may pose to the educational sciences? This research question leads to the reflections proposed in this contribution. The paper is positioned within a multidisciplinary trajectory that brings together (a) the solicitations coming from some of the leading voices offering decolonial readings of feminist studies and (b) those emerging lines of analysis that combine educational research with the stimuli from these scholars. The hypothesis is that decolonial feminist studies can provide interpretive keys and action strategies for thinking about inquiry trajectories and educational intervention models that thematize the limits of objectivity and universality of the dominant interpretive categories produced by Western thinking.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/11365/1281752