The paper aims to describe the residual scope of application of the public policy exception in the field of the proposal for an EU regulation on parenthood adopted by the European Commission on December 7, 2022. Through the analysis of the original text of the proposal, as combined with the amendments adopted by the European Parliament in its opinion delivered on December 14, 2023, the article identifies two « counter-limits » to the public policy exception of the EU Member States. Besides the « internal and orthodox » limitation founded on the principle of the best interest of the child, an additional counter-limit emerges: a « supranational heterodox counter-limit », based upon Article 21 of the Charter of fundamental rights of the EU (principle of non-discrimination). The investigation is supported also by the examination of the various proposals developed in the permanent parliamentary committees which have preceded the opinion of the European Parliament. The paper also addresses an “implied and non-codified” counter-limit, deriving from the well- established case-law of the European Court of Human Rights on surrogacy. Finally, the paper assesses whether the way in which the brand-new European certificate of parenthood has been shaped under the proposal may lead to a further “external” counter-limit, which might compromise the protection of the national fundamental principles protected by the public policy of the EU Member States.

Il commento intende descrivere lo spazio di operatività residuo del limite internazionalprivatistico dell’ordine pubblico nell’ambito della proposta di regolamento europeo in materia di filiazione adottata dalla Commissione europea il 7 dicembre 2022. Dall’analisi del testo originario della proposta, combinato con gli emendamenti avanzati dal parere del Parlamento europeo del 14 dicembre 2023, emergono due controlimiti al funzionamento dell’ordine pubblico: uno “interno e ortodosso”, fondato sull’esigenza di tutelare il superiore interesse del figlio e uno “sovranazionale e eterodosso”, radicato sull’art. 21 della Carta dei diritti fondamentali dell’Unione Europea (principio di non discriminazione). Tale analisi è supportata anche dall’esame delle diverse proposte emerse nell’ambito dei lavori delle commissioni parlamentari permanenti che hanno preceduto l’emissione delparere del Parlamento europeo. Lo scritto individua altresì un controlimite ulteriore, “implicito e non codificato”, risultante dalla giurisprudenza consolidata della Corte europea dei diritti umani in materia di maternità surrogata. Nell’individuare lo spazio concreto di applicazione del limite in questo settore, l’articolo infine valuta se anche il modo in cui viene disciplinato il certificato europeo di filiazione, istituito dalla stessa proposta, conduca a determinare un controlimite aggiuntivo, esterno, che possa compromettere la tutela dei principi fondamentali interni tutelati attraverso l’ordine pubblico dei singoli Stati membri.

Feraci, O. (2024). Lo spazio di operatività dell’ordine pubblico nella proposta di regolamento in materia di filiazione. FREEDOM, SECURITY & JUSTICE(2), 117-137.

Lo spazio di operatività dell’ordine pubblico nella proposta di regolamento in materia di filiazione

Feraci
2024-01-01

Abstract

The paper aims to describe the residual scope of application of the public policy exception in the field of the proposal for an EU regulation on parenthood adopted by the European Commission on December 7, 2022. Through the analysis of the original text of the proposal, as combined with the amendments adopted by the European Parliament in its opinion delivered on December 14, 2023, the article identifies two « counter-limits » to the public policy exception of the EU Member States. Besides the « internal and orthodox » limitation founded on the principle of the best interest of the child, an additional counter-limit emerges: a « supranational heterodox counter-limit », based upon Article 21 of the Charter of fundamental rights of the EU (principle of non-discrimination). The investigation is supported also by the examination of the various proposals developed in the permanent parliamentary committees which have preceded the opinion of the European Parliament. The paper also addresses an “implied and non-codified” counter-limit, deriving from the well- established case-law of the European Court of Human Rights on surrogacy. Finally, the paper assesses whether the way in which the brand-new European certificate of parenthood has been shaped under the proposal may lead to a further “external” counter-limit, which might compromise the protection of the national fundamental principles protected by the public policy of the EU Member States.
2024
Feraci, O. (2024). Lo spazio di operatività dell’ordine pubblico nella proposta di regolamento in materia di filiazione. FREEDOM, SECURITY & JUSTICE(2), 117-137.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
FSJ.2.2024.7.FERACI.pdf

accesso aperto

Tipologia: PDF editoriale
Licenza: PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione 1.15 MB
Formato Adobe PDF
1.15 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1276624