The Pathways for Transversal Skills and Career Guidance(PCTO) program aims not only to bring young people closer to the world of work, but also to create training experiences that enable them to acquire life and soft skills. These work experience pathways complement classroom learning, thus offering students the possibility of developing a more balanced and aware self, capable of observing the world from different perspectives. This calls for an educational ecosystem capaciousof involving the various formal, non-formal and informal educational contexts, starting withterritorial alliances.A PCTO experience involving 12 secondary schools in Rome will be presented in order to show, through a quantitative-qualitative analysis of the data, the correlation between an experiential teaching approach and the acquisition of transversal skills.
I Percorsi per le Competenze Trasversali e l’Orientamento (PCTO) hanno come obiettivo avvicinare i giovani al mondo del lavoro e creare esperienze formative che consentano loro l’acquisizione delle life e soft skills, attraverso percorsi didattici esperienziali integrati alla formazione in aula, offrendo così agli studenti la possibilità di sviluppare un sé più armonico e consapevole, capace di osservare il mondo da differenti prospettive. Ciò richiede un ecosistema educativo in grado di coinvolgere i diversi contesti della formazione, formali, non formali e informali, a partire da alleanze con i territori. Verrà di seguito presentata un’esperienza di PCTO, che ha coinvolto 12 istituti secondari di II grado di Roma, al fine di mostrare, attraverso l’analisi quanti- qualitativa, la correlazione esistente tra un approccio didattico esperienziale e l’acquisizione delle competenze trasversali.
Carletti, C. (2023). Dall’acquisizione delle soft e life skills alla formazione del sé: l’implementazione di un approccio esperienziale attraverso i PCTO per la costruzione di un nuovo sguardo sul mondo. IUL RESEARCH, 4(8), 287-310 [10.57568/iulresearch.v4i8.492].
Dall’acquisizione delle soft e life skills alla formazione del sé: l’implementazione di un approccio esperienziale attraverso i PCTO per la costruzione di un nuovo sguardo sul mondo
Carletti, Chiara
2023-01-01
Abstract
The Pathways for Transversal Skills and Career Guidance(PCTO) program aims not only to bring young people closer to the world of work, but also to create training experiences that enable them to acquire life and soft skills. These work experience pathways complement classroom learning, thus offering students the possibility of developing a more balanced and aware self, capable of observing the world from different perspectives. This calls for an educational ecosystem capaciousof involving the various formal, non-formal and informal educational contexts, starting withterritorial alliances.A PCTO experience involving 12 secondary schools in Rome will be presented in order to show, through a quantitative-qualitative analysis of the data, the correlation between an experiential teaching approach and the acquisition of transversal skills.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
22+Carletti.pdf
accesso aperto
Tipologia:
PDF editoriale
Licenza:
Creative commons
Dimensione
956.03 kB
Formato
Adobe PDF
|
956.03 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/11365/1276517