The extraordinary events of history can partially influence the interpretation of constitutional principles within the limits of non-arbitrariness, proportionality and congruity of the norms submitted to scrutiny. This is the common thread of the essay in the wake of sent. n. 111 of 2024 of the Constitutional Court on the extraordinary contribution of solidarity burdened by energy companies. Based on the observation that a prerequisite devoid of effectiveness and certainty of economic strength, such as that governed by art. 37 of the law establishing the contribution, cannot in itself conform to constitutional principles, the research highlights how the obligation anchored to it exceeds the essential limits of the contribution duty and scratches the also essential core of the taxpayer's rights. So that such an obligation can only be justified by virtue of the absorbent function that can perform, albeit with some mandatory limitations, the constraint of solidarity ex art. 2 Const. in reason, precisely, of the extraordinaryness of historical events and the purpose of the expenditure financed with the tax itself placed at the service of substantial equality. In any case, the financial needs of the public budget cannot constitute a passepartout to circumvent the fundamentals placed in the custody of the contribution benefits.
Gli eventi straordinari della storia possono parzialmente influenzare l’interpretazione dei principi costituzionali nei limiti della non arbitrarietà, proporzionalità e congruità delle normazioni sottoposte a scrutinio. Questo il filo conduttore del saggio nella scia della sent. n. 111/2024 della Corte costituzionale sul contributo straordinario di solidarietà gravante sulle imprese energetiche. Muovendo dalla constatazione che un presupposto privo di effettività e certezza della forza economica, com’è quello disciplinato dall’art. 37 della legge istitutiva del contributo, non può di per sé conformarsi ai principi costituzionali, l’indagine mette in evidenza come l’obbligazione ad esso ancorata superi i confini essenziali del dovere contributivo e scalfisca il nucleo anch’esso essenziale dei diritti del contribuente. Sicché un’obbligazione simile è giustificabile solo in virtù della funzione assorbente che può svolgere, pur sempre con alcune limitazioni inderogabili, il vincolo di solidarietà ex art. 2 Cost. in ragione, proprio, della straordinarietà degli eventi storici e della finalità della spesa finanziata con il tributo stesso posta al servizio dell’eguaglianza sostanziale. In ogni caso le esigenze finanziarie del bilancio pubblico non possono costituire un passe-partout per aggirare i fondamenti posti a custodia delle prestazioni.
Giovannini, A. (2024). La capacità contributiva ai tempi straordinari della storia: un appunto. RIVISTA DI DIRITTO TRIBUTARIO, 1-12.
La capacità contributiva ai tempi straordinari della storia: un appunto
Alessandro Giovannini
2024-01-01
Abstract
The extraordinary events of history can partially influence the interpretation of constitutional principles within the limits of non-arbitrariness, proportionality and congruity of the norms submitted to scrutiny. This is the common thread of the essay in the wake of sent. n. 111 of 2024 of the Constitutional Court on the extraordinary contribution of solidarity burdened by energy companies. Based on the observation that a prerequisite devoid of effectiveness and certainty of economic strength, such as that governed by art. 37 of the law establishing the contribution, cannot in itself conform to constitutional principles, the research highlights how the obligation anchored to it exceeds the essential limits of the contribution duty and scratches the also essential core of the taxpayer's rights. So that such an obligation can only be justified by virtue of the absorbent function that can perform, albeit with some mandatory limitations, the constraint of solidarity ex art. 2 Const. in reason, precisely, of the extraordinaryness of historical events and the purpose of the expenditure financed with the tax itself placed at the service of substantial equality. In any case, the financial needs of the public budget cannot constitute a passepartout to circumvent the fundamentals placed in the custody of the contribution benefits.File | Dimensione | Formato | |
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