The European Commission Delegated Regulation (EU) 2021/1253, put forward in the Sustainable Finance Package of 21 April 2021, integrates sustainability-related factors, risks and preferences into in the MiFID II disclosure and the conduct-ofbusiness framework for advisors and portfolio managers, specifically laid down in the European Commission Delegated Regulation (EU) 2017/565. This integration raises several questions and interpretative issues, especially connected with the application of suitability-assessment rules and related disclosure obligations, which may lead to a conflict between the two worthwhile regulatory objectives: ensuring sustainability, pursued by the Commission’s recent regulatory intervention, and investor protection, focused by the MiFID II discipline. The paper aims to examine whether the renewed ESMA Guidelines on certain aspect of suitability requirements (April 3, 2023) succeed in clarifying and interpreting some “risky” aspects of amended rules so that they can adequately balance the two regulatory objectives, preventing the pursuit of one from jeopardising the other. More precisely, the new ESMA soft regulation should be able to ensure that sustainability does not become a pretext allowing financial intermediaries, in a formally legitimate manner, to harm investors in financial instruments by failing to fulfil their duty to act in the best (economic) interest of the client.

Il Regolamento delegato (UE) 2021/1253 della Commissione europea, presentato nel pacchetto sulla finanza sostenibile del 21 aprile 2021, integra i fattori, i rischi e le preferenze legati alla sostenibilità nell'informativa della MiFID II e nel quadro di condotta per i consulenti e i gestori di portafoglio, specificamente previsto dal Regolamento delegato (UE) 2017/565 della Commissione europea. Questa integrazione solleva diversi interrogativi e problemi interpretativi, soprattutto legati all'applicazione delle regole di valutazione dell'adeguatezza e dei relativi obblighi informativi, che possono portare a un conflitto tra i due obiettivi normativi meritevoli di attenzione: garantire la sostenibilità, perseguita dal recente intervento normativo della Commissione, e la protezione degli investitori, focalizzata dalla disciplina MiFID II. Il presente contributo si propone di verificare se le rinnovate Linee Guida ESMA su alcuni aspetti dei requisiti di adeguatezza (3 aprile 2023) riescano a chiarire e interpretare alcuni aspetti "rischiosi" delle norme modificate in modo da bilanciare adeguatamente i due obiettivi normativi, evitando che il perseguimento di uno metta a rischio l'altro. Più precisamente, la nuova soft regulation dell'ESMA dovrebbe essere in grado di garantire che la sostenibilità non diventi un pretesto che permetta agli intermediari finanziari, in modo formalmente legittimo, di danneggiare gli investitori in strumenti finanziari venendo meno al loro dovere di agire nel miglior interesse (economico) del cliente.

Salerno, M.E. (2024). Le nuove linee guida dell’ESMA in materia di requisiti di sostenibilità nella prestazione dei servizi di consulenza e di gestione di patrimoni. RIVISTA TRIMESTRALE DI DIRITTO DELL’ECONOMIA(Supplemento al n. 1/2024), 307-331.

Le nuove linee guida dell’ESMA in materia di requisiti di sostenibilità nella prestazione dei servizi di consulenza e di gestione di patrimoni

Maria Elena Salerno
2024-01-01

Abstract

The European Commission Delegated Regulation (EU) 2021/1253, put forward in the Sustainable Finance Package of 21 April 2021, integrates sustainability-related factors, risks and preferences into in the MiFID II disclosure and the conduct-ofbusiness framework for advisors and portfolio managers, specifically laid down in the European Commission Delegated Regulation (EU) 2017/565. This integration raises several questions and interpretative issues, especially connected with the application of suitability-assessment rules and related disclosure obligations, which may lead to a conflict between the two worthwhile regulatory objectives: ensuring sustainability, pursued by the Commission’s recent regulatory intervention, and investor protection, focused by the MiFID II discipline. The paper aims to examine whether the renewed ESMA Guidelines on certain aspect of suitability requirements (April 3, 2023) succeed in clarifying and interpreting some “risky” aspects of amended rules so that they can adequately balance the two regulatory objectives, preventing the pursuit of one from jeopardising the other. More precisely, the new ESMA soft regulation should be able to ensure that sustainability does not become a pretext allowing financial intermediaries, in a formally legitimate manner, to harm investors in financial instruments by failing to fulfil their duty to act in the best (economic) interest of the client.
2024
Salerno, M.E. (2024). Le nuove linee guida dell’ESMA in materia di requisiti di sostenibilità nella prestazione dei servizi di consulenza e di gestione di patrimoni. RIVISTA TRIMESTRALE DI DIRITTO DELL’ECONOMIA(Supplemento al n. 1/2024), 307-331.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2024_01_RTDE_supplemento estratto.pdf

accesso aperto

Tipologia: PDF editoriale
Licenza: PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione 675.39 kB
Formato Adobe PDF
675.39 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1269614