The article examines the role of the language-literature teacher in the field of shared read aloud literature didactics and the impact of this transdisciplinary didactics on his or her professionalism. The investigation, conducted by means of a questionnaire, involved teachers who participated in an action-research aimed at practising reading aloud in first- and second-cycle schools. The teachers who took part in the survey, most of whom have been working in schools for some time, showed themselves to be aware of the inadequacy and ineffectiveness of traditional literary teaching methods and expressed a desire for a didactic renewal of their discipline. In particular, the study confirmed two significant data: the importance of adequate knowledge that the teacher must possess, or acquire, regardingliterature dedicated to young people and the lack of training opportunities, pertaining to this competence, during the course of study.

L’articolo esamina il ruolo dell'insegnante di lingua e letteratura nel campo della didattica condivisa della lettura ad alta voce e l'impatto di questa didattica transdisciplinare sulla sua professionalità. L'indagine, condotta tramite un questionario, ha coinvolto insegnanti che hanno partecipato a una ricerca-azione finalizzata alla pratica della lettura ad alta voce nelle scuole di primo e secondo ciclo. Gli insegnanti che hanno partecipato al sondaggio, la maggior parte dei quali lavora nelle scuole da tempo, hanno dimostrato di essere consapevoli dell'insufficienza e dell'inefficacia dei metodi tradizionali di insegnamento letterario ed hanno espresso il desiderio di un rinnovamento didattico della loro disciplina. In particolare, lo studio ha confermato due dati significativi: l'importanza della conoscenza adeguata che l'insegnante deve possedere, o acquisire, riguardo la letteratura dedicata ai giovani e la mancanza di opportunità formative, relative a questa competenza, durante il percorso di studi.

Pierini, C., Giusti, S. (2024). La lettura ad alta voce condivisa: il caso dell’insegnante di lettere nella scuola secondaria. EFFETTI DI LETTURA, 3(1), 53-63 [10.7347/EdL-01-2024-05].

La lettura ad alta voce condivisa: il caso dell’insegnante di lettere nella scuola secondaria

Giusti, Simone
Supervision
2024-01-01

Abstract

The article examines the role of the language-literature teacher in the field of shared read aloud literature didactics and the impact of this transdisciplinary didactics on his or her professionalism. The investigation, conducted by means of a questionnaire, involved teachers who participated in an action-research aimed at practising reading aloud in first- and second-cycle schools. The teachers who took part in the survey, most of whom have been working in schools for some time, showed themselves to be aware of the inadequacy and ineffectiveness of traditional literary teaching methods and expressed a desire for a didactic renewal of their discipline. In particular, the study confirmed two significant data: the importance of adequate knowledge that the teacher must possess, or acquire, regardingliterature dedicated to young people and the lack of training opportunities, pertaining to this competence, during the course of study.
2024
Pierini, C., Giusti, S. (2024). La lettura ad alta voce condivisa: il caso dell’insegnante di lettere nella scuola secondaria. EFFETTI DI LETTURA, 3(1), 53-63 [10.7347/EdL-01-2024-05].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
053-063++5+Pierini.pdf

accesso aperto

Tipologia: PDF editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione 245.74 kB
Formato Adobe PDF
245.74 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1264794