In early March 2020, a decree prevented any form of live music in order to contrast the Sars Cov-2 pandemic. Since then, musical practices are still severely limited, especially in establishing cultural communities based on the collective sharing of the experience of sound. The reaction to the constraints led to a participatory making of multiscreen music videoclips. These processes activated a collective aesthetic and ethical reinvestment in the existing audiovisual format. There came new models of musical performance online, whose semiotic effectiveness is based on the order of space and time imposed by the devices of social networks. On the border between illusory representation and interactive simulation, this paper analyses three cases developed during the pandemic, in which special forms of audiovisual textuality have established virtual regimes of proximity-into-distance, reconstituting communities governed by musical experience online. These processes of sociability mediated by the digital image can bring to the reenactement of collective music signification processes. The sharing of these latter is functional to reconnecting the “memory of sound” precisely through a critical use of the technologies which are disrupting it.

Ai primi di marzo 2020, per l’insorgere del contagio, un decreto ha impedito qualsiasi forma di musica dal vivo. Da allora le pratiche musicali sono ancora fortemente limitate, soprattutto nella capacità di costituire comunità culturali fondate sulla condivisione collettiva dell’esperienza del suono. La reazione alle restrizioni ha spinto a riformulare in modalità partecipativa la produzione di videoclip musicali in multiscreen, provocando un reinvestimento estetico ed etico collettivo sul formato audiovisivo presistente. Ciò ha condotto alla nascita in rete di nuovi modelli di performance musicale, la cui efficacia semiotica è basata sull’ordine di spazio e tempo imposto dai dispositivi dei social network. Sul crinale fra rappresentazione illusoria e simulazione interattiva, saranno analizzati tre casi sviluppati durante la pandemia, in cui le speciali forme di testualità audiovisiva hanno instaurato dei regimi virtuali di prossimità nella 168 Visual Cultural Studies 2 – 2021 distanza, ricostituendo in rete comunità regolate dall’esperienza musicale. A questi processi di socialità mediata dall’immagine digitale può essere delegata la riabilitazione di una semiotica dell’ascolto condivisa, funzionale a ricucire una memoria del suono proprio attraverso un uso critico delle tecnologie che rischiano di disgregarla.

Iacoviello, S. (2021). La musica che ci riguarda. Virtual ensemble, pratiche social e memoria del suono. VISUAL CULTURE STUDIES, 2, 167-198.

La musica che ci riguarda. Virtual ensemble, pratiche social e memoria del suono

Iacoviello S
2021-01-01

Abstract

In early March 2020, a decree prevented any form of live music in order to contrast the Sars Cov-2 pandemic. Since then, musical practices are still severely limited, especially in establishing cultural communities based on the collective sharing of the experience of sound. The reaction to the constraints led to a participatory making of multiscreen music videoclips. These processes activated a collective aesthetic and ethical reinvestment in the existing audiovisual format. There came new models of musical performance online, whose semiotic effectiveness is based on the order of space and time imposed by the devices of social networks. On the border between illusory representation and interactive simulation, this paper analyses three cases developed during the pandemic, in which special forms of audiovisual textuality have established virtual regimes of proximity-into-distance, reconstituting communities governed by musical experience online. These processes of sociability mediated by the digital image can bring to the reenactement of collective music signification processes. The sharing of these latter is functional to reconnecting the “memory of sound” precisely through a critical use of the technologies which are disrupting it.
2021
Iacoviello, S. (2021). La musica che ci riguarda. Virtual ensemble, pratiche social e memoria del suono. VISUAL CULTURE STUDIES, 2, 167-198.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1261104