The contribution reported here aims to describe photovoice experimentation as an image-based didactic experience carried out in higher education. The multicultural change that characterizes the academic context, in which this pedagogical experience has been realized, is a challenge for professors, who are called to understand how to encourage learning processes that enhance the social capital of university classes. This methodology seems to be able to respond to emerging challenges as it allows to actively discuss the way learners reflect on significant problems and concepts that affect everyday life, through the use of iconic material. The results of this experimentation are evaluated in terms of process and result, even academic, achieved in the classes and beyond it.
Il contributo ha l’obiettivo di descrivere la sperimentazione del photovoice come esperienza didattica image-based realizzata all’interno dell’aula universitaria. Il cambiamento multiculturale che caratterizza il contesto accademico in cui tale esperienza pedagogica prende piede si presenta come una sfida per le/i docenti, che sono chiamati a comprendere come incoraggiare processi di apprendimento che valorizzino il capitale sociale dell’aula universitaria. Tale metodologia sembra poter rispondere alle sfide emergenti poiché permette di discutere in maniera attiva il modo in cui i learners riflettono su problemi significativi e su concetti sfidanti che riguardano la vita quotidiana, attraverso l’uso di materiale iconico. I risultati di tale sperimentazione vengono valutati in termini di processo e di risultato, anche accademico, conseguito in aula e al di là di essa.
Bosco, N. (2023). Sperimentare i metodi visuali nelle aule universitarie multiculturali: una valutazione di processo. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 15(4), 380-390.
Sperimentare i metodi visuali nelle aule universitarie multiculturali: una valutazione di processo
Bosco, Nicolina
2023-01-01
Abstract
The contribution reported here aims to describe photovoice experimentation as an image-based didactic experience carried out in higher education. The multicultural change that characterizes the academic context, in which this pedagogical experience has been realized, is a challenge for professors, who are called to understand how to encourage learning processes that enhance the social capital of university classes. This methodology seems to be able to respond to emerging challenges as it allows to actively discuss the way learners reflect on significant problems and concepts that affect everyday life, through the use of iconic material. The results of this experimentation are evaluated in terms of process and result, even academic, achieved in the classes and beyond it.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Bosco_qtimes-jetss_ott23_1.pdf
accesso aperto
Tipologia:
PDF editoriale
Licenza:
PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione
550.21 kB
Formato
Adobe PDF
|
550.21 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/11365/1254077