The museum of Capodimonte in Naples houses an extraordinary collection of works by Titian, mainly portraits, commisioned by the Farnese family, who hosted the artist in Rome in 1545 - 46. These works number among the highlights of Titian's long career, including absolute masterpieces such as the Danae and the Ritratto di Paolo Terzo con i nipoti, and have constantly attracted the attention of historians, artists and scholars. This paper presents their common conservation history, which can be traced without interruption to the present day from the time they were brought to Naples by Charles of Bourbon in the eighteenth century, and allows us to focus on the restoration history itself in a crucial period.
Le vicende conservative dei Tiziano di Capodimonte nella storia dei laboratori napoletani Il museo di Capodimonte conserva un nucleo straordinario di opere di Tiziano, principalmente ritratti, realizzate per conto dei Farnese, presso cui l'artista soggiornò a Roma nel 1545 - 46. Testimoniano uno dei momenti salienti della lunga carriera di Tiziano, includendo capolavori assoluti come la Danae e il ritratto di Paolo terzo con i nipoti, e hanno costantemente attirato l'attenzione di storici, artisti, studiosi. La loro comune storia conservativa, ripercorribile senza soluzione di continuità da quando furono portati a Napoli da Carlo di Borbone nel XVIII secolo fino ai nostri giorni, ci consente di mettere a fuoco un significativo spaccato di storia del restauro lungo un periodo cruciale.
Cerasuolo, A. (2020). Le vicende conservative dei Tiziano di Capodimonte nella storia dei laboratori napoletani. KERMES, 32(114-115), 45-56.
Le vicende conservative dei Tiziano di Capodimonte nella storia dei laboratori napoletani
Cerasuolo, Angela
2020-01-01
Abstract
The museum of Capodimonte in Naples houses an extraordinary collection of works by Titian, mainly portraits, commisioned by the Farnese family, who hosted the artist in Rome in 1545 - 46. These works number among the highlights of Titian's long career, including absolute masterpieces such as the Danae and the Ritratto di Paolo Terzo con i nipoti, and have constantly attracted the attention of historians, artists and scholars. This paper presents their common conservation history, which can be traced without interruption to the present day from the time they were brought to Naples by Charles of Bourbon in the eighteenth century, and allows us to focus on the restoration history itself in a crucial period.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Kermes_114-115_PP_045_056_[Le vicende conservative...] (3).pdf
non disponibili
Tipologia:
PDF editoriale
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
1.97 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.97 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/11365/1253673