In the Museo di Capodimonte there are two Sartesque works: a copy of Raphael’s Portrait of Leo X, commissioned from Andrea del Sarto by Ottaviano de Medici, and a good replica of the Wallace Madonna. In the copy of Raphael’s portrait, the technical study conducted showed a very accurate and, at the same time, very fluid execution that denotes the exceptional technical skills of the painter in providing a precise copy of the details of the work of another artist. With regard to the preparatory drawing, in this work we note the use of incised lines used as guide-lines for the construction of the composition. As is generally the case in Andrea del Sarto’s paintings, and is also the case in the Neapolitan copy of the Wallace Madonna, the underdrawing consists in a tracing (calco) from the cartoon. In addition to the study of the underdrawing, this painting was also the object of investigation by XRF analysis, which allowed one to establish to some degree the composition of the palette employed.

Nel museo di Capodimonte sono presenti due opere sartesche: la copia del Ritratto di Leone X di Ra3aello, commissionata ad Andrea del Sarto da Ottaviano de Medici, e una buona replica di bottega della Madonna della Wallace Collection a Londra. Nella copia del ritratto di Raffaello lo studio tecnico condotto ha evidenziato un’esecuzione molto accurata e, allo stesso tempo, molto fluida che denota le eccezionali doti tecniche del pittore nell’approntare una copia precisa sin nei minimi dettagli di un’opera altrui. Relativamente al disegno preparatorio, si segnala in quest’opera l’uso di riferimenti costruttivi realizzati con incisioni. Come generalmente avviene nei dipinti su tavola di Andrea, anche nella copia napoletana della Wallace Madonna è stato riscontrato il trasporto del disegno mediante ricalco da cartone. Oltre allo studio dell’underdrawing questo dipinto è stato oggetto di una campagna diagnostica mediante analisi XRF, che ha consentito di indagare la composizione della tavolozza utilizzata.

Cerasuolo, A. (2018). Andrea del Sarto a Capodimonte: una replica di bottega e una copia d'autore. KERMES, 104-105, 1-11.

Andrea del Sarto a Capodimonte: una replica di bottega e una copia d'autore

Cerasuolo, Angela
2018-01-01

Abstract

In the Museo di Capodimonte there are two Sartesque works: a copy of Raphael’s Portrait of Leo X, commissioned from Andrea del Sarto by Ottaviano de Medici, and a good replica of the Wallace Madonna. In the copy of Raphael’s portrait, the technical study conducted showed a very accurate and, at the same time, very fluid execution that denotes the exceptional technical skills of the painter in providing a precise copy of the details of the work of another artist. With regard to the preparatory drawing, in this work we note the use of incised lines used as guide-lines for the construction of the composition. As is generally the case in Andrea del Sarto’s paintings, and is also the case in the Neapolitan copy of the Wallace Madonna, the underdrawing consists in a tracing (calco) from the cartoon. In addition to the study of the underdrawing, this painting was also the object of investigation by XRF analysis, which allowed one to establish to some degree the composition of the palette employed.
2018
Cerasuolo, A. (2018). Andrea del Sarto a Capodimonte: una replica di bottega e una copia d'autore. KERMES, 104-105, 1-11.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
art-08 Cerasuolo.pdf

non disponibili

Tipologia: PDF editoriale
Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 2.52 MB
Formato Adobe PDF
2.52 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1253671