A comparison between various series of archive documents, inter alia contracts issued for the Teatro San Carlo at Naples between 1781-1782, and those issued for the 1791 Carnival season at Padua’s Teatro Nuovo, allows one to put forward hypotheses about ballet dancers’ contractual terms in Italy in the second half of Eighteenth Century. Analysis of the documents also reveals heretofore little-explored features of the Italian pantomime ballet, notably rehearsal periods, the breakdown of roles and duties between soloist and ensemble, the respective earnings of dancer and choreographer and in some cases, detailed instructions to the dancers concerning stage-props, costumes and accessories. Taken together, these features tend to support the view that in ballet pantomime performance, ensuring that the various elements formed a harmonious whole was in fact a priority.
Attraverso il paragone tra una serie di documenti d’archivio, tra cui le scritture di ballerini e coreografi per la stagione 1781-1782 al Teatro San Carlo di Napoli e quelle per il carnevale 1791 al Teatro Nuovo di Padova, l’articolo porta avanti una serie di ipotesi circa le condizioni contrattuali dei danzatori nella seconda metà del diciottesimo secolo in Italia. L’analisi dei documenti mette in luce alcuni aspetti finora poco esplorati del ballo pantomimo italiano quali, ad esempio, la durata degli ingaggi e delle prove per l’allestimento di uno spettacolo, la diversificazione di parti e compiti fra solisti e corpo di ballo, i compensi di danzatori e coreografi e, in alcuni casi, istruzioni dettagliate circa gli oggetti di scena, i costumi e gli accessori. Tutti questi aspetti messi insieme concorrono a consolidare l’idea di uno spettacolo percepito in primo luogo come evento unitario, in cui tutti i coefficienti scenici sono tra loro coordinati.
Onesti, S. (2019). Scritture e ballerini: alcuni esempi contrattuali per il ballo pantomimo. IL CASTELLO DI ELSINORE, 32(80), 31-42 [10.13135/2036-5624/16].
Scritture e ballerini: alcuni esempi contrattuali per il ballo pantomimo
Onesti, Stefania
2019-01-01
Abstract
A comparison between various series of archive documents, inter alia contracts issued for the Teatro San Carlo at Naples between 1781-1782, and those issued for the 1791 Carnival season at Padua’s Teatro Nuovo, allows one to put forward hypotheses about ballet dancers’ contractual terms in Italy in the second half of Eighteenth Century. Analysis of the documents also reveals heretofore little-explored features of the Italian pantomime ballet, notably rehearsal periods, the breakdown of roles and duties between soloist and ensemble, the respective earnings of dancer and choreographer and in some cases, detailed instructions to the dancers concerning stage-props, costumes and accessories. Taken together, these features tend to support the view that in ballet pantomime performance, ensuring that the various elements formed a harmonious whole was in fact a priority.File | Dimensione | Formato | |
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Descrizione: Scritture e ballerini
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