One of the most ambiguous question in the studying of pantomime ballet is its staging. The combination between dance and pantomime, true novelty of theatrical dance reform, is for us an enigma difficult to solve. The aim of this paper is to outline how dance and pantomime can combine in the eighteenth Century ballet. We will examine, among others, the following sources: the John Weaver’s libretto of The Loves of Mars and Venus (1717), the report of the Mercure de France on the staging of Maria Sallé’s Pygmalion (1734), Gennaro Magri’s Trattato teorico-prattico (1779) and Ferrère manuscript (written in the 1782). These documents are a sort of “interpretative models” and allow to identify an international common stage practice which, most likely, regards also choreographers active in Italy in the second half of Eighteenth Century.

Uno dei problemi più spinosi nell’affrontare lo studio del ballo pantomimo riguarda la sua messa in scena. L’amalgama di danza e pantomima che sembra essere la vera e autentica novità della riforma della danza teatrale resta, per noi “spettatori” moderni, un enigma di difficile decifrazione. L’intervento si propone di delineare come danza e pantomima si possano combinare all’interno del ballo pantomimo settecentesco prendendo in esame quattro fonti: il libretto del ballo The Loves of Mars and Venus (1717) di John Weaver, il resoconto del Mercure de France sulla messinscena del Pygmalion di Maria Sallé (1734), il Trattato teorico-prattico di Gennaro Magri (1779) e il manoscritto Ferrère (redatto nel 1782). Tali documenti si pongono, a vario titolo, come dei “modelli interpretativi” e permettono di identificare una sorta di pratica scenica comune e “internazionale” che dunque, verosimilmente, riguarda anche i coreografi attivi in Italia nella seconda metà del Settecento.

Onesti, S. (2015). Danza e pantomima: modelli interpretativi e chiavi di lettura. DANZA E RICERCA, 7(6), 89-97 [10.6092/issn.2036-1599/4980].

Danza e pantomima: modelli interpretativi e chiavi di lettura

Onesti, Stefania
2015-01-01

Abstract

One of the most ambiguous question in the studying of pantomime ballet is its staging. The combination between dance and pantomime, true novelty of theatrical dance reform, is for us an enigma difficult to solve. The aim of this paper is to outline how dance and pantomime can combine in the eighteenth Century ballet. We will examine, among others, the following sources: the John Weaver’s libretto of The Loves of Mars and Venus (1717), the report of the Mercure de France on the staging of Maria Sallé’s Pygmalion (1734), Gennaro Magri’s Trattato teorico-prattico (1779) and Ferrère manuscript (written in the 1782). These documents are a sort of “interpretative models” and allow to identify an international common stage practice which, most likely, regards also choreographers active in Italy in the second half of Eighteenth Century.
2015
Onesti, S. (2015). Danza e pantomima: modelli interpretativi e chiavi di lettura. DANZA E RICERCA, 7(6), 89-97 [10.6092/issn.2036-1599/4980].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
C-2015.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo in pdf
Tipologia: PDF editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione 1.64 MB
Formato Adobe PDF
1.64 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1253299