According to Ritorni, La Vestale is an exemplary model of «coreotragedia» and it stands out for its ability to lead the audience to the perfect understanding of the facts without the need of any Program. Moving from the sources at our disposal and from the homonymous work by Etienne De Jouy and Gaspare Spontini which inspired La Vestale, the paper compares the ballet to the original text in order to understand how the choreographer proceeds in the dance transposition of a pre-existing work. The question of the relationship between libretto and staging is also addressed. The debate around Program is an highly problematic point of the Eighteenth century pantomime ballet: can a dance be understood without any accompanying written text? Are pantomime and dance enough to tell the action without the spectator being forced to read the plot in the booklet? According to Ritorni, this issue would find a significant turning point in Viganò.

Modello esemplare di «coreotragedia», secondo Ritorni, La Vestale si distingue per la sua capacità di condurre lo spettatore alla perfetta comprensione dei fatti senza bisogno del Programma. Muovendo dalle fonti sulla Vestale e dall’opera omonima di Etienne De Jouy e Gaspare Spontini a cui il ballo si ispira, l’articolo esamina il lavoro coreografico evidenziando i cambiamenti rispetto al testo di origine per capire come Viganò proceda nella trasposizione danzata di un’opera in versi pre-esistente. Viene affrontata, anche, la questione della relazione fra libretto e messa in scena. Un punto fortemente problematico del ballo pantomimo del Settecento riguarda, infatti, il dibattito intorno Programmi: può un ballo essere compreso senza alcun testo scritto di accompagnamento? La pantomima e la danza bastano a raccontare l’azione senza che lo spettatore sia obbligato a leggere la trama sul libretto? Secondo Ritorni, questa questione troverebbe proprio in Viganò un significativo momento di svolta.

Onesti, S. (2020). «Coreografico lavoro» e «tragici affetti». Sulla Vestale di Salvatore Viganò. BIBLIOTECA TEATRALE(134), 55-77.

«Coreografico lavoro» e «tragici affetti». Sulla Vestale di Salvatore Viganò

Onesti, Stefania
2020-01-01

Abstract

According to Ritorni, La Vestale is an exemplary model of «coreotragedia» and it stands out for its ability to lead the audience to the perfect understanding of the facts without the need of any Program. Moving from the sources at our disposal and from the homonymous work by Etienne De Jouy and Gaspare Spontini which inspired La Vestale, the paper compares the ballet to the original text in order to understand how the choreographer proceeds in the dance transposition of a pre-existing work. The question of the relationship between libretto and staging is also addressed. The debate around Program is an highly problematic point of the Eighteenth century pantomime ballet: can a dance be understood without any accompanying written text? Are pantomime and dance enough to tell the action without the spectator being forced to read the plot in the booklet? According to Ritorni, this issue would find a significant turning point in Viganò.
2020
Onesti, S. (2020). «Coreografico lavoro» e «tragici affetti». Sulla Vestale di Salvatore Viganò. BIBLIOTECA TEATRALE(134), 55-77.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1253294
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo