Researches and reports on Remote Learning are constantly increasing and demonstrate the im- portance that the topic holds also for the teachers’ professionalism. This is an operational situation that highlights a context of complexity characterized by multiple criticalities. Nevertheless, some didactic micro-projects have faced the pandemic phenomenon and have created well-being and inclusion conditions. The paper presents the developments of a research path aimed at identifying the distinctive elements within an educational experimenta- tion that during the pandemic created well-being conditions for children and families. Through the provision of a questionnaire addressed to the parents of the pupils in an experimental class and the carrying out of a group interview, emerge the elements that characterize the care action developed by the teachers, with a teaching prac- tice aware of families and children needs.

Le ricerche e i report sulla DaD sono in continua crescita e dimostrano la pregnanza che il tema assume anche per la professionalità dei docenti. Si tratta di un frangente operativo che porta alla luce un contesto di complessità caratterizzato da molteplici criticità. Ciononostante, alcune microprogettazioni didattiche hanno fatto fronte al fenomeno pandemico, realizzando condizioni di benessere e di inclusione. Il contributo presenta gli svi- luppi di un percorso di ricerca teso ad individuare gli elementi distintivi di una sperimentazione didattica, già in corso di realizzazione, che durante la pandemia ha costruito condizioni di benessere per gli alunni e per le famiglie. Con la somministrazione di un questionario rivolto ai genitori di una classe sperimentale e la realizzazione di un’in- tervista di gruppo, emergono gli aspetti che caratterizzano l’azione di cura sviluppata dalle insegnanti, attraverso “un fare didattico” consapevolmente attento ai bisogni delle famiglie e degli alunni.

Luigi Zurru, A., Tatulli, I., Bullegas, D., Mura, A. (2021). DaD: tutti bocciati? Professionalità docente e rapporti di cura nell’esperienza dei genitori. ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE, 13(22), 136-151.

DaD: tutti bocciati? Professionalità docente e rapporti di cura nell’esperienza dei genitori

Daniele Bullegas;
2021-01-01

Abstract

Researches and reports on Remote Learning are constantly increasing and demonstrate the im- portance that the topic holds also for the teachers’ professionalism. This is an operational situation that highlights a context of complexity characterized by multiple criticalities. Nevertheless, some didactic micro-projects have faced the pandemic phenomenon and have created well-being and inclusion conditions. The paper presents the developments of a research path aimed at identifying the distinctive elements within an educational experimenta- tion that during the pandemic created well-being conditions for children and families. Through the provision of a questionnaire addressed to the parents of the pupils in an experimental class and the carrying out of a group interview, emerge the elements that characterize the care action developed by the teachers, with a teaching prac- tice aware of families and children needs.
2021
Luigi Zurru, A., Tatulli, I., Bullegas, D., Mura, A. (2021). DaD: tutti bocciati? Professionalità docente e rapporti di cura nell’esperienza dei genitori. ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE, 13(22), 136-151.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1250197
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo