Disability can modify family structure in organizational, relational and emotional terms and affect significantly parenting skills and resources. For this reason, it becomes relevant to prepare and implement effective interventions to help parents to face challenges, in order to support those inclusive processes with which families, schools and the whole society are called to confront themselves in a dynamic and continuous intervention, research and training. Through a review of the international literature, this paper presents the results of a qualitative research that highlights in what terms and in what ways, within the paradigm of adult education, the transformative approach has found concrete application in parent education. The review, conducted on ten studies, aimed to explore parents’ experiences and perceptions of parenting programs. Three main themes were identified: (1) parental transformation, (2) educational device and (3) parents transitions. Results reveal an intervention model that can affect meaning perspectives and educational and parenting practices, in line with transformative learning theory.

La presenza di una condizione di disabilità può modificare profonda- mente l’assetto familiare in termini organizzativi, relazionali e affettivi, in- fluendo significativamente sulle capacità e sulle risorse genitoriali. Per tale ragione, diviene importante predisporre e implementare inter- venti efficaci nel supportare i genitori di fronte a simili sfide, anche al fine di sostenere quei processi inclusivi con cui le famiglie, la scuola e l’intera società sono chiamate a confrontarsi in un percorso dinamico e continuo di intervento, di ricerca e di formazione. Attraverso una revisione della letteratura internazionale, il presente la- voro restituisce gli esiti di una ricerca qualitativa che evidenzia in che ter- mini e con quali modalità, all’interno del paradigma dell’Adult Education, l’approccio trasformativo abbia trovato concreta applicazione nell’ambito dell’educazione genitoriale. L’indagine di revisione, condotta su dieci studi empirici, prende in considerazione le esperienze e le percezioni dei genitori che hanno partecipato a programmi di supporto parentale. L’analisi ha per- messo di elaborare tre temi principali: (1) le trasformazioni genitoriali, (2) il dispositivo formativo e (3) i genitori in transizione. I risultati riportati la- sciano emergere la possibilità di delineare, sotto il profilo teorico e operati- vo, un modello di intervento e di supporto che, coerentemente con la teoria dell’apprendimento trasformativo, può incidere sulle prospettive di signifi- cato e sulle pratiche educative e di cura genitoriali.

Mura, A., Bullegas, D. (2021). Prospettive trasformative di educazione genitoriale: itinerari di sviluppo e traiettorie teorico-operative. EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES(2), 9-23 [10.3280/erp2-Special-2021oa12914].

Prospettive trasformative di educazione genitoriale: itinerari di sviluppo e traiettorie teorico-operative

Bullegas, Daniele
2021-01-01

Abstract

Disability can modify family structure in organizational, relational and emotional terms and affect significantly parenting skills and resources. For this reason, it becomes relevant to prepare and implement effective interventions to help parents to face challenges, in order to support those inclusive processes with which families, schools and the whole society are called to confront themselves in a dynamic and continuous intervention, research and training. Through a review of the international literature, this paper presents the results of a qualitative research that highlights in what terms and in what ways, within the paradigm of adult education, the transformative approach has found concrete application in parent education. The review, conducted on ten studies, aimed to explore parents’ experiences and perceptions of parenting programs. Three main themes were identified: (1) parental transformation, (2) educational device and (3) parents transitions. Results reveal an intervention model that can affect meaning perspectives and educational and parenting practices, in line with transformative learning theory.
2021
Mura, A., Bullegas, D. (2021). Prospettive trasformative di educazione genitoriale: itinerari di sviluppo e traiettorie teorico-operative. EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES(2), 9-23 [10.3280/erp2-Special-2021oa12914].
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1250194
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo