The conflict between general didactics and disciplinary didactics can be related to the historical process of progressive institutionalization of research fields and knowledge, and in particular to what is called secondary-dominance disciplinarization, i.e., the development of a certain discipline from a pre-existing professional field, from which, among other things, derives a strong dependence on school regulations, the perception of teaching practices already in use and the social instance of teacher training. Starting from the specific case of literature didactics, it is possible to precisely delineate the opportunities for dialogue and cooperation between disciplinary research and educational research and to identify some useful research avenues to accompany the construction of new teacher training paths.

l conflitto tra didattica generale e didattiche disciplinari può essere correlato al processo storico di progressiva istituzionalizzazione dei campi di ricerca e dei saperi, e in particolare a quello che viene definita disciplinarizzazione a dominanza secondaria, ovvero lo sviluppo di una certa disciplina a partire da un campo professionale preesistente, da cui discende tra l’altro una forte dipendenza dalla normativa scolastica, dalla percezione delle pratiche didattiche già in uso e dall’istanza sociale di formazione degli insegnanti. A partire dal caso specifico della didattica della letteratura è possibile delineare con precisione le opportunità di dialogo e di cooperazione tra la ricerca disciplinare e ricerca educativa e individuare alcune piste di ricerca utili ad accompagnare la costruzione di nuovi percorso di formazione per i docenti.

Giusti, S. (2023). Didattiche disciplinari e ricerca educativa: il caso della didattica della letteratura. ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE, 15(25 (supplemento)), 1-14 [10.15160/2038-1034/2630].

Didattiche disciplinari e ricerca educativa: il caso della didattica della letteratura

Giusti, Simone
2023-01-01

Abstract

The conflict between general didactics and disciplinary didactics can be related to the historical process of progressive institutionalization of research fields and knowledge, and in particular to what is called secondary-dominance disciplinarization, i.e., the development of a certain discipline from a pre-existing professional field, from which, among other things, derives a strong dependence on school regulations, the perception of teaching practices already in use and the social instance of teacher training. Starting from the specific case of literature didactics, it is possible to precisely delineate the opportunities for dialogue and cooperation between disciplinary research and educational research and to identify some useful research avenues to accompany the construction of new teacher training paths.
2023
Giusti, S. (2023). Didattiche disciplinari e ricerca educativa: il caso della didattica della letteratura. ANNALI ONLINE... DELLA DIDATTICA E DELLA FORMAZIONE DOCENTE, 15(25 (supplemento)), 1-14 [10.15160/2038-1034/2630].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
pre print Giusti.pdf

accesso aperto

Tipologia: Pre-print
Licenza: Creative commons
Dimensione 224.85 kB
Formato Adobe PDF
224.85 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1233734