The pain of loss, as radical and excruciating as the one experienced with the death of a parent or a loved one in childhood or adolescence, requires specific clinical and therapeutic work: at the same time, a profound pedagogical attention in daily life is needed so as to activate pathways that allow the affected person to make progress in diverse aspects of his/her growth. Traumatic experience and emotional rupture caused by death require the involved life contexts and adults to have the ability to support the pain and bewilderment that is being created in the individual and in the group, while avoiding denial or seeking a quick salvific remedy. Professional educators and educational role models have an often-underestimated task: namely, they are called upon to keep active and meaningfully accompany the integral development of the child and adolescent suffering the loss. Supporting trauma means having skills and sensitivity that can create the conditions to keep active the developmental dimension that children/youth and adolescents have in their psycho-physio-biological nature, offering specific interventions and pedagogical actions centered on the uniqueness of the subject, also knowing how to orient self-care practices in this direction.

Abstract: Il dolore della perdita, così radicale e lacerante, quale è quello vissuta con la morte di un genitore o di un affetto primario nell’età dello sviluppo richiede un lavoro specifico di tipo clinico e terapeutico, ma – allo stesso tempo – una profonda attenzione pedagogica nella vita quotidiana, per attivare percorsi che permettano al soggetto di progredire nei diversi aspetti della crescita. L’esperienza traumatica e la cesura emotiva determinata dalla morte, richiedono che i contesti di vita e gli adulti di riferimento abbiano capacità di sostenere il dolore e lo smarrimento che si crea nel singolo e nel gruppo, evitando la negazione o cercando una veloce riparazione salvifica. Educatori/trici professionali e figure educative di riferimento hanno un compito spesso sottovalutato, che è quello di mantenere attivo e accompagnare significativamente lo sviluppo integrale del soggetto infantile e adolescenziale, scioccato dalla perdita. Sostenere il trauma significa avere capacità e sensibilità in grado di creare le condizioni per mantenere attiva la dimensione evolutiva che bambini/e e adolescenti hanno nella propria natura psico-fisio-biologica, offrendo interventi specifici e azioni pedagogiche centrate sulla unicità del soggetto, anche sapendo orientare le pratiche del self care in tale direzione.

Mancaniello, M.R. (2023). Il ruolo della pedagogia della cura e delle professionalità educative nelle situazioni di lutto e di lutto complicato infantile e adolescenziale. JOURNAL OF HEALTH CARE EDUCATION IN PRACTICE, 5(1), 49-58 [10.14658/pupj-jhcep-2023-1-6].

Il ruolo della pedagogia della cura e delle professionalità educative nelle situazioni di lutto e di lutto complicato infantile e adolescenziale

Mancaniello, Maria Rita
2023-01-01

Abstract

The pain of loss, as radical and excruciating as the one experienced with the death of a parent or a loved one in childhood or adolescence, requires specific clinical and therapeutic work: at the same time, a profound pedagogical attention in daily life is needed so as to activate pathways that allow the affected person to make progress in diverse aspects of his/her growth. Traumatic experience and emotional rupture caused by death require the involved life contexts and adults to have the ability to support the pain and bewilderment that is being created in the individual and in the group, while avoiding denial or seeking a quick salvific remedy. Professional educators and educational role models have an often-underestimated task: namely, they are called upon to keep active and meaningfully accompany the integral development of the child and adolescent suffering the loss. Supporting trauma means having skills and sensitivity that can create the conditions to keep active the developmental dimension that children/youth and adolescents have in their psycho-physio-biological nature, offering specific interventions and pedagogical actions centered on the uniqueness of the subject, also knowing how to orient self-care practices in this direction.
2023
Mancaniello, M.R. (2023). Il ruolo della pedagogia della cura e delle professionalità educative nelle situazioni di lutto e di lutto complicato infantile e adolescenziale. JOURNAL OF HEALTH CARE EDUCATION IN PRACTICE, 5(1), 49-58 [10.14658/pupj-jhcep-2023-1-6].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
JHCEinP-2023-01-06.pdf

accesso aperto

Descrizione: PDF pubblicato online
Tipologia: PDF editoriale
Licenza: DRM non definito
Dimensione 205.73 kB
Formato Adobe PDF
205.73 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1233602