The framework of the institute of communication regarding the reasons impeding the acceptance of the petition has been subject to changes and additions by the D.L. July the 16th 2020, n. 76, on "Urgent measures for the simplification and digital innovation", converted by law September the 11th 2020, n. 120. It goes to affect several profiles: it replaces the term interruption with suspension with the aim of favoring the concentration of procedural times; it clarifies that art. 21-octies, paragraph 2, of the law no. 241/1990 does not apply to the notice of negative order (article 12, paragraph 1, letter i); strengthens the motivational obligation that burdens the proceeding administration, now extended to the additional grounds for refusal arising from the observations submitted by the applicant who received the notice of refusal; it affects the margins of assessment of the administration in the event of re-issuing of power following the annulment by the court. This contribution, starting from the analysis of the individual aspects of the reform, aims to verify whether the changes made to art. 10-bis have effectively solved those critical issues that have emerged over time and whether or not the desired simplification intentions have been achieved. The conclusion we reached leads us to believe that the reform has only partially solved some of the previous problems, leaving old questions still open. In particular, the reform does not seem to have succeeded in its intent to limit the re-exercise of administrative power after the annulment of the rejection order by the administrative court.

La disciplina dell’istituto della comunicazione dei motivi ostativi all’accoglimento dell’istanza è stata oggetto di modifiche e integrazioni ad opera del d.l. 16 luglio 2020, n. 76, recante “Misure urgenti per la semplificazione e l’innovazione digitale”, convertito dalla legge 11 settembre 2020, n. 120. Essa va ad incidere su diversi profili: sostituisce il termine interruzione con sospensione con l’obiettivo di favorire la concentrazione dei tempi procedimentali; chiarisce che l’art. 21 octies, comma 2, della legge n. 241/1990 non si applica al preavviso di provvedimento negativo (art. 12, comma 1, lett. i); rafforza l’obbligo motivazionale posto a carico dell’amministrazione procedente, ora esteso ai motivi ostativi ulteriori che emergano in seguito alle osservazioni prodotte dall’istante che ha ricevuto il preavviso di rigetto; incide sui margini di valutazione dell’amministrazione in caso di riedizione del potere in seguito all’annullamento da parte del giudice. Il presente contributo muovendodall’analisi dei singoli aspetti della riforma si pone il fine di verificare se le modifiche apportate all’art. 10 bis abbiano effettivamente risolto quelle criticità emerse nel corso del tempo e se si siano o meno conseguiti gli auspicati intenti di semplificazione. La conclusione a cui si perviene conduce a ritenere che la novella abbia solo in parte composto alcune delle problematicità pregresse, lasciando ancora aperte antiche questioni. In particolare non sembra che la riforma sia riuscita nell’intento di limitare il riesercizio del potere amministrativo a seguito dell’annullamento del giudice amministrativo del provvedimento di diniego.

Gualdani, A. (2022). Le novità in tema di preavviso di rigetto. P. A. PERSONA E AMMINISTRAZIONE, 11(2), 533-560.

Le novità in tema di preavviso di rigetto

Annalisa Gualdani
2022-01-01

Abstract

The framework of the institute of communication regarding the reasons impeding the acceptance of the petition has been subject to changes and additions by the D.L. July the 16th 2020, n. 76, on "Urgent measures for the simplification and digital innovation", converted by law September the 11th 2020, n. 120. It goes to affect several profiles: it replaces the term interruption with suspension with the aim of favoring the concentration of procedural times; it clarifies that art. 21-octies, paragraph 2, of the law no. 241/1990 does not apply to the notice of negative order (article 12, paragraph 1, letter i); strengthens the motivational obligation that burdens the proceeding administration, now extended to the additional grounds for refusal arising from the observations submitted by the applicant who received the notice of refusal; it affects the margins of assessment of the administration in the event of re-issuing of power following the annulment by the court. This contribution, starting from the analysis of the individual aspects of the reform, aims to verify whether the changes made to art. 10-bis have effectively solved those critical issues that have emerged over time and whether or not the desired simplification intentions have been achieved. The conclusion we reached leads us to believe that the reform has only partially solved some of the previous problems, leaving old questions still open. In particular, the reform does not seem to have succeeded in its intent to limit the re-exercise of administrative power after the annulment of the rejection order by the administrative court.
2022
Gualdani, A. (2022). Le novità in tema di preavviso di rigetto. P. A. PERSONA E AMMINISTRAZIONE, 11(2), 533-560.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Gualdani_novita_preavviso_rigetto.pdf

accesso aperto

Tipologia: PDF editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione 232.52 kB
Formato Adobe PDF
232.52 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1232874