Formal privatizations at the central level of government have implied a renewed connotation and centrality of financial performance in preexisting accountability relations. This paper investigates the earnings management (EM) by State-owned organizations’ managers as a managerial behavior that, consisting in the manipulation of reporting information, alters the content and affects the quality of the accountability relationship between state-owned organizations’ managers and central government’s administrations. Three typical components of publicness are investigated as possible explanatory factors of EM in this setting. The analysis is performed on a sample of 61 state-owned organizations, in the period between 2010 and 2015, resorting to four different EM estimates. The results reveal a significant relationship between only one of the components investigated and two of the EM estimates used. To the extent that state-owned organizations’ managers are more sensitive to more typically private factors, formal privatizations at the central level seem to act as de facto substantial privatizations.

Le privatizzazioni formali al livello centrale di governo hanno implicato una rinnovata connotazione e vitalità della performance finanziaria in relazioni di accountability già esistenti. Il presente contributo indaga l’earnings management (EM) da parte dei manager delle partecipate statali (PS) come quel comportamento manageriale che, consistendo nella manipolazione delle informazioni di bilancio, altera il contenuto della relazione di accountability tra manager delle PS ed amministrazioni centrali, così inficiandone la qualità. L’indagine è rivolta a tre componenti della publicness – che permangono nelle PS in virtù della pubblicità del loro soggetto economico – quali eventuali fattori esplicativi del fenomeno investigato. L’analisi è svolta su un campione di 61 PS, nel periodo tra il 2010 e il 2015, utilizzando quattro diverse stime di EM. I risultati rivelano una relazione significativa tra una sola delle componenti investigate e due delle stime di EM utilizzate. Nella misura in cui i manager delle PS sono più sensibili a fattori più tipicamente privatistici, le privatizzazioni formali al livello centrale sembrano comportarsi come privatizzazioni sostanziali de facto.

Sorrentino, D. (2018). L'earnings management nelle partecipate statali italiane: publicness e qualità dell'accountability. AZIENDA PUBBLICA, 30(1), 63-80.

L'earnings management nelle partecipate statali italiane: publicness e qualità dell'accountability

Daniela Sorrentino
2018-01-01

Abstract

Formal privatizations at the central level of government have implied a renewed connotation and centrality of financial performance in preexisting accountability relations. This paper investigates the earnings management (EM) by State-owned organizations’ managers as a managerial behavior that, consisting in the manipulation of reporting information, alters the content and affects the quality of the accountability relationship between state-owned organizations’ managers and central government’s administrations. Three typical components of publicness are investigated as possible explanatory factors of EM in this setting. The analysis is performed on a sample of 61 state-owned organizations, in the period between 2010 and 2015, resorting to four different EM estimates. The results reveal a significant relationship between only one of the components investigated and two of the EM estimates used. To the extent that state-owned organizations’ managers are more sensitive to more typically private factors, formal privatizations at the central level seem to act as de facto substantial privatizations.
2018
Sorrentino, D. (2018). L'earnings management nelle partecipate statali italiane: publicness e qualità dell'accountability. AZIENDA PUBBLICA, 30(1), 63-80.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1228621