This paper is devoted to the analysis of the chronological and geographical distribution of the iconographic theme of horses flanking a central element, which in most cases can be interpreted as cauldron on a tripod. First of all, are examined all the published data relating to the different regional productions of Greece, concentrated between the second half of the VIII and the beginning of the VII c. BCE; then follow those from Etruria, Kyme and Pithekoussai that cover the same chronological range and the ones from South Italy, specifically from Policoro and Incoronata, dated around the half of the VII cent. BCE. Finally, a synthesis of the collected data is proposed and some brief preliminary considerations on the relationships between the iconographic theme and the contexts of the macro-areas analysed.
Nel contributo si esamina la distribuzione cronologica e geografica del tema iconografico dei cavalli affrontati a un elemento centrale, interpretabile nella maggior parte dei casi come calderone su tripode. Sono raccolte in primis tutte le attestazioni edite relative ai vari ambiti produttivi della Grecia propria, concentrate tra la seconda metà dell’VIII e gli inizi del VII sec. a.C. A seguire quelle di provenienza etrusca e cumano-pitecusana che coprono lo stesso range cronologico e quelle magnogreche, da Policoro e Incoronata, databili intorno alla metà del VII sec. a.C. In ultimo si propone una sintesi dei dati e delle brevi riflessioni preliminari sulle relazioni tra l’iconografia e i contesti delle macroaree analizzate.
Luberto, M.R. (2018). Il motivo dei cavalli alla mangiatoia e l'iconografia del tripode tra Grecia e Italia: alcune considerazioni sulle attestazioni in Magna Grecia. ANNUARIO DELLA SCUOLA ARCHEOLOGICA DI ATENE E DELLE MISSIONI ITALIANE IN ORIENTE, 95, 185-204.
Il motivo dei cavalli alla mangiatoia e l'iconografia del tripode tra Grecia e Italia: alcune considerazioni sulle attestazioni in Magna Grecia
Luberto, Maria Rosaria
2018-01-01
Abstract
This paper is devoted to the analysis of the chronological and geographical distribution of the iconographic theme of horses flanking a central element, which in most cases can be interpreted as cauldron on a tripod. First of all, are examined all the published data relating to the different regional productions of Greece, concentrated between the second half of the VIII and the beginning of the VII c. BCE; then follow those from Etruria, Kyme and Pithekoussai that cover the same chronological range and the ones from South Italy, specifically from Policoro and Incoronata, dated around the half of the VII cent. BCE. Finally, a synthesis of the collected data is proposed and some brief preliminary considerations on the relationships between the iconographic theme and the contexts of the macro-areas analysed.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Luberto_Annuario_2017 (2018).pdf
accesso aperto
Tipologia:
PDF editoriale
Licenza:
Creative commons
Dimensione
2.38 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.38 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/11365/1224182