This contribution constitutes a focus on the interviews carried out with 22 preschool teachers, who participated during the year 2019/2020 to the project Leggere: Forte! Aloud Makes Intelligence Grow, which aims to make reading aloud a usual, intensive, and daily practice, in the entire system of education and instruction in Tuscany to reduce, over time, school dropout and ensure a real possibility of educational success for all. Teachers were selected and identified according to a precise methodology and criteria that allowed the identification of potential «excellences» in reading practices. From these semi-structured interviews conducted by the project research team, a correlation emerged between the perception of the positive effects of reading and the project activities, which seems to have caused significant changes within Tuscan preschools. Therefore, beginning with the explicit and direct references, the positive impact of the project actions on reading practices in the following areas and the consequent changes perceived and reported by the teachers themselves are discussed: increased attention span, interest, and anticipation from children; regularity and constancy of the reading activity; autonomy of reading (reading detached from other activities); confidence in the efficacy of reading; involvement of the families; and the importance of the instruments provided for monitoring the activity.

Il presente contributo costituisce un focus sulle interviste effettuate a 22 insegnanti della scuola dell’infanzia, che hanno partecipato nel corso dell’anno 2019/2020 al progetto Leggere: Forte! Ad alta voce fa crescere l’intelligenza, che ha la finalità di far diventare la lettura ad alta voce una pratica usuale, intensiva e quotidiana, nell’intero sistema di educazione e istruzione toscano. L’obiettivo finale è ridurre, nel tempo, la dispersione scolastica e garantire a tutti una reale possibilità di successo formativo. Le insegnanti sono state selezionate e individuate secondo una metodologia e criteri precisi che hanno consentito di identificare potenziali «eccellenze» nelle pratiche di lettura. Da queste interviste semi-strutturate condotte dallo stesso gruppo di ricerca del progetto, è emersa una correlazione tra la percezione degli effetti positivi della lettura e le attività del progetto, che sembra aver causato dei cambiamenti significativi all’interno delle scuole dell’infanzia toscane. Pertanto, a partire dai riferimenti espliciti e diretti, si discute l’impatto positivo delle azioni progettuali sulle pratiche di lettura nei seguenti ambiti e i conseguenti cambiamenti percepiti e raccontati dalle insegnanti stesse: aumento dei tempi di attenzione, dell’interesse e dell’attesa da parte dei bambini; regolarità e costanza dell’attività di lettura; autonomia della lettura (lettura sganciata da altre attività); fiducia nell’efficacia della lettura; coinvolgimento delle famiglie; importanza degli strumenti forniti per il monitoraggio dell’attività.

Giusti, S., Mancini, A. (2022). L’impatto di un progetto di lettura ad alta voce sulla scuola dell’infanzia. PEDAGOGIA PIÙ DIDATTICA, 8(2), 42-54 [10.14605/PD822204].

L’impatto di un progetto di lettura ad alta voce sulla scuola dell’infanzia

Giusti, Simone
Investigation
;
2022-01-01

Abstract

This contribution constitutes a focus on the interviews carried out with 22 preschool teachers, who participated during the year 2019/2020 to the project Leggere: Forte! Aloud Makes Intelligence Grow, which aims to make reading aloud a usual, intensive, and daily practice, in the entire system of education and instruction in Tuscany to reduce, over time, school dropout and ensure a real possibility of educational success for all. Teachers were selected and identified according to a precise methodology and criteria that allowed the identification of potential «excellences» in reading practices. From these semi-structured interviews conducted by the project research team, a correlation emerged between the perception of the positive effects of reading and the project activities, which seems to have caused significant changes within Tuscan preschools. Therefore, beginning with the explicit and direct references, the positive impact of the project actions on reading practices in the following areas and the consequent changes perceived and reported by the teachers themselves are discussed: increased attention span, interest, and anticipation from children; regularity and constancy of the reading activity; autonomy of reading (reading detached from other activities); confidence in the efficacy of reading; involvement of the families; and the importance of the instruments provided for monitoring the activity.
2022
Giusti, S., Mancini, A. (2022). L’impatto di un progetto di lettura ad alta voce sulla scuola dell’infanzia. PEDAGOGIA PIÙ DIDATTICA, 8(2), 42-54 [10.14605/PD822204].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
04-Giusti_Mancini_Pedagogiapiudidattica-2-2022-1.pdf

accesso aperto

Tipologia: PDF editoriale
Licenza: PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione 113.96 kB
Formato Adobe PDF
113.96 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1221635