In recent years, the study of gender inequalities has become central in many fields of law. With particular regard to taxation, the European Parliament has recently adopted two Resolutions on gender equality and tax policies in the European Union, entrusting the Commission to develop specific guidelines and recommendations for Member States aimed at eliminating gender gaps in taxation. As far as direct taxation is concerned, all Member States are required to design models of personal income taxation in such a way to actively promote an equal distribution of paid and unpaid work and income between women and men. The aim of this paper is to illustrate the possible lines of action envisaged at EU level, by examining whether and to what extent it is possible to introduce tax measures of advantage for women into the Italian tax system, in compliance with the limits imposed by the European Union, and of the fundamental principles of the domestic tax system, first of all the ability-to-pay principle.

Lo studio delle disuguaglianze di genere ha assunto negli ultimi anni un rilievo centrale in molti campi del diritto. In relazione agli aspetti tributari, il Parlamento Europeo ha di recente approvato due Risoluzioni sull’uguaglianza di genere e le politiche fiscali nell’Unione Europea, chiedendo alla Commissione di elaborare linee guida e raccomandazioni specifiche per gli Stati membri al fine di eliminare divari di genere legati alla fiscalità. Per quanto riguarda la fiscalità diretta, si chiede in particolare ai singoli Stati di progettare i modelli di imposizione personale sul reddito in modo tale da promuovere attivamente una distribuzione paritaria del lavoro, retribuito e non retribuito, e del reddito tra donne e uomini. Obiettivo del presente lavoro è illustrare le possibili linee di intervento prefigurate a livello comunitario, verificando se ed in quale misura sia possibile introdurre nell’ordinamento tributario italiano misure fiscali di vantaggio per le donne, nel rispetto dei limiti imposti dal diritto dell’Unione, e dei fondamenti del sistema impositivo domestico, primo fra tutti il principio di capacità contributiva.

Marinello, A. (2022). Equità di genere e imposizione personale. Riflessioni sistematiche, questioni aperte e prospettive. RIVISTA TRIMESTRALE DI DIRITTO TRIBUTARIO(3), 561-594.

Equità di genere e imposizione personale. Riflessioni sistematiche, questioni aperte e prospettive

Marinello Antonio
2022-01-01

Abstract

In recent years, the study of gender inequalities has become central in many fields of law. With particular regard to taxation, the European Parliament has recently adopted two Resolutions on gender equality and tax policies in the European Union, entrusting the Commission to develop specific guidelines and recommendations for Member States aimed at eliminating gender gaps in taxation. As far as direct taxation is concerned, all Member States are required to design models of personal income taxation in such a way to actively promote an equal distribution of paid and unpaid work and income between women and men. The aim of this paper is to illustrate the possible lines of action envisaged at EU level, by examining whether and to what extent it is possible to introduce tax measures of advantage for women into the Italian tax system, in compliance with the limits imposed by the European Union, and of the fundamental principles of the domestic tax system, first of all the ability-to-pay principle.
2022
Marinello, A. (2022). Equità di genere e imposizione personale. Riflessioni sistematiche, questioni aperte e prospettive. RIVISTA TRIMESTRALE DI DIRITTO TRIBUTARIO(3), 561-594.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1221535