In 1881 the publisher Brigola in Milan printed Macchiette parigine, a collection of biographical profiles that the Sicilian writer Emanuele Navarro della Miraglia (1838-1919) dedicated to eminent figures in French literary and artistic culture in the mid-19th century. A scholar in French studies, long resident in Paris (1864-1872), in contact with the Lombard Scapigliatura in Milan (1872-1882) and finally professor of French language and literature at the Istituto Superiore di Magistero Femminile in Rome (1883-1913), Navarro della Miraglia’s “macchiette” also included two portraits of artists, dedicated respectively to Gustave Courbet and Jean-Baptiste Carpeaux. The aim of this contribution is to define the context and the consequences of an interpretation that is not in line with the more “orthodox” discussion of Courbet’s lesson promoted by Diego Martelli among the Tuscan Macchiaioli, for the benefit of a cultural geography differently articulated between the cosmopolitan openings of southern naturalism and the most advanced fringes of Lombard Scapigliatura. In the same way, the account of Carpeaux’s atelier is reconsidered in the light of the contemporary debate on monumental sculpture and a more animated and nervous modelling in the on-going artistic production in Milan.

Nel 1881, per i tipi dell’editore Brigola di Milano, vedeva la luce Macchiette parigine, un compendio di profili biografici che lo scrittore siciliano Emanuele Navarro della Miraglia (1838-1919) dedicava a eminenti personalità della cultura letteraria e artistica francese di metà Ottocento. Francesista, a lungo residente a Parigi (1864-1872), in contatto a Milano con gli ambienti della scapigliatura lombarda (1872-1882) e da ultimo professore di Lingua e letteratura francese presso l’Istituto superiore di magistero femminile di Roma (1883-1913), Navarro della Miraglia includeva fra le sue “macchiette” anche due ritratti d’artisti dedicati rispettivamente a Gustave Courbet e a Jean-Baptiste Carpeaux. Questo contributo si propone di definire il contesto e le ricadute di una lettura non allineata alla tempestiva e più “ortodossa” discussione della lezione di Courbet promossa da Diego Martelli presso i macchiaioli toscani, a beneficio di una geografia culturale diversamente articolata fra le aperture cosmopolite del naturalismo meridionale e le frange più avanzate della scapigliatura lombarda. Allo stesso modo il resoconto dell’atelier di Carpeaux è riconsiderato alla luce del coevo dibattito sulla scultura monumentale e delle ricerche in corso a Milano su un modellato più mosso e nervoso.

Lacagnina, D. (2021). Milano, 1881: Courbet e Carpeaux tra le “macchiette” di Navarro della Miraglia. ACME, 74(2), 123-145 [10.54103/2282-0035/18664].

Milano, 1881: Courbet e Carpeaux tra le “macchiette” di Navarro della Miraglia

Lacagnina, Davide
2021-01-01

Abstract

In 1881 the publisher Brigola in Milan printed Macchiette parigine, a collection of biographical profiles that the Sicilian writer Emanuele Navarro della Miraglia (1838-1919) dedicated to eminent figures in French literary and artistic culture in the mid-19th century. A scholar in French studies, long resident in Paris (1864-1872), in contact with the Lombard Scapigliatura in Milan (1872-1882) and finally professor of French language and literature at the Istituto Superiore di Magistero Femminile in Rome (1883-1913), Navarro della Miraglia’s “macchiette” also included two portraits of artists, dedicated respectively to Gustave Courbet and Jean-Baptiste Carpeaux. The aim of this contribution is to define the context and the consequences of an interpretation that is not in line with the more “orthodox” discussion of Courbet’s lesson promoted by Diego Martelli among the Tuscan Macchiaioli, for the benefit of a cultural geography differently articulated between the cosmopolitan openings of southern naturalism and the most advanced fringes of Lombard Scapigliatura. In the same way, the account of Carpeaux’s atelier is reconsidered in the light of the contemporary debate on monumental sculpture and a more animated and nervous modelling in the on-going artistic production in Milan.
2021
Lacagnina, D. (2021). Milano, 1881: Courbet e Carpeaux tra le “macchiette” di Navarro della Miraglia. ACME, 74(2), 123-145 [10.54103/2282-0035/18664].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
18664-Articolo-55628-1-10-20220914.pdf

accesso aperto

Tipologia: PDF editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione 3.89 MB
Formato Adobe PDF
3.89 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1218334