A series of converging data (emerging from an analysis of documentary sources and a physical examination of the painted surfaces made possible by the most recent restoration) shows that Vasari’s emblematic reconstruc- tion of the succession of works in the Stanza della Segnatura in the Vatican is devoid of any foundation. Raphael and Sodoma worked side by side on the execution of the paintings during the initial long phase of work. The stages of this crucial moment of the papal commission and the establishment in Rome of the “maniera moderna”, therefore, must be reconstructed differently to how it has been done until now.
Una serie di dati convergenti (emersi dall’analisi delle fonti documentarie e dall’esame fisico delle superfici dipinte reso possibile dall’ultimo restauro) mostrano che la ricostruzione emblematica proposta da Vasari della successione dei lavori nella Stanza della Segnatura in Vaticano non ha fondamento. Raffaello e il Sodoma, entro la prima lunga fase dei lavori, lavorarono fianco a fianco alla realizzazione degli affreschi. I passaggi di questo momento nodale della committenza papale e dell’affermazione a Roma della “maniera moderna”, dunque, devono essere ricostruiti in maniera diversa rispetto a quanto finora si sia fatto.
Bartalini, R. (2021). Raffaello e il Sodoma nella Stanza della Segnatura. Nuove evidenze. PROSPETTIVA(181-182), 86-95.
Raffaello e il Sodoma nella Stanza della Segnatura. Nuove evidenze
Bartalini, Roberto
2021-01-01
Abstract
A series of converging data (emerging from an analysis of documentary sources and a physical examination of the painted surfaces made possible by the most recent restoration) shows that Vasari’s emblematic reconstruc- tion of the succession of works in the Stanza della Segnatura in the Vatican is devoid of any foundation. Raphael and Sodoma worked side by side on the execution of the paintings during the initial long phase of work. The stages of this crucial moment of the papal commission and the establishment in Rome of the “maniera moderna”, therefore, must be reconstructed differently to how it has been done until now.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Raffaello e il Sodoma nella Stanza della Segnatura.pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
PDF editoriale
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
2.2 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.2 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/11365/1189905