After reconstructing Caproni’s education, this paper retraces the presence of Classics in his whole production, by analyzing first the references to Latin authors (Plautus, Caesar, Lucretius, Catullus, Vergil, Horace, Phaedrus, Minucius Felix, Augustine), then to the Greek ones (Hesiod, Aeschylus, Aristophanes, Plutarch). Besides his preference for some eccentric writers and some less common works, it emerges a clear predominance of Vergil and Augustine, whose reading was never interrupted by Caproni. In the first case, he resumed, varied and polished, through continuous literary and journalistic interventions, the portrait of “his Aeneas”, culminating in the poem Il passaggio d’Enea. Here, together with Caproni himself, also Orpheus (through the mention of Eurydice) and Palinurus overlap with Aeneas. In the case of Augustine – it is known that Caproni held on his bedside table an edition of Confessiones – the references range from the famous Caproni’s poem L’ascensore, inspired by the episode of the so called “ecstasy of Ostia”, to his last collections, which face the problem of evil. Other classical literary references are the topical theme of the missed hug or the comparison between the dead and the leaves, and places and figures of the mythological tradition, such as the Avernus or the Cimmeri fields, Proserpina and the Erebus. All things considered, Caproni’s Classicism presents strong afterlife or spectral aspects, no erudition or rhetoric, and plenty of symbolic values, especially in Aeneas’ characterization.

Dopo aver ricostruito la formazione di Caproni, l’articolo ripercorre la presenza dei classici nella sua intera produzione, analizzando prima i riferimenti agli autori latini (Plauto, Cesare, Lucrezio, Catullo, Virgilio, Orazio, Fedro, Minucio Felice e Agostino), poi a quelli greci (Esiodo, Eschilo, Aristofane, Plutarco). Oltre alla preferenza per qualche autore eccentrico e per alcuni testi meno diffusi fra il grande pubblico, ne emerge una netta predominanza di Virgilio e Agostino, di cui Caproni non dismise mai la frequentazione. Nel primo caso, riprendendo, variando e cesellando in continui interventi letterari e giornalistici il ritratto del “suo Enea”, culminante nel poemetto Il passaggio d’Enea, in cui al personaggio virgiliano, oltre allo stesso Caproni, si sovrappongono anche Orfeo (attraverso la menzione di Euridice) e Palinuro. Nel caso di Agostino – di cui è noto che Caproni teneva sul comodino un’edizione delle Confessiones – dalla celebre lirica L’ascensore, ispirata all’episodio dell’estasi di Ostia, alle ultime raccolte che affrontano il problema del male. Se si aggiungono altri riferimenti classici letterari, quali il tema topico dell’abbraccio mancato o il paragone fra i defunti e le foglie, e luoghi e figure della tradizione mitologica, come l’Averno e i campi dei Cimmeri, Proserpina e l’Erebo, si può notare come tutto il classicismo di Caproni presenti un accentuato carattere «spettrale» o oltretombale, che si aggiunge all’assenza di qualsiasi compiacimento erudito o retorico e alla ricchezza di valori simbolici – specie nella caratterizzazione di Enea.

Giannotti, F. (2021). Nel soffio del tempo: riferimenti classici letterari e mitologici nell’opera di Giorgio Caproni. RES PUBLICA LITTERARUM, 44, 68-133.

Nel soffio del tempo: riferimenti classici letterari e mitologici nell’opera di Giorgio Caproni

Giannotti, Filomena
2021-01-01

Abstract

After reconstructing Caproni’s education, this paper retraces the presence of Classics in his whole production, by analyzing first the references to Latin authors (Plautus, Caesar, Lucretius, Catullus, Vergil, Horace, Phaedrus, Minucius Felix, Augustine), then to the Greek ones (Hesiod, Aeschylus, Aristophanes, Plutarch). Besides his preference for some eccentric writers and some less common works, it emerges a clear predominance of Vergil and Augustine, whose reading was never interrupted by Caproni. In the first case, he resumed, varied and polished, through continuous literary and journalistic interventions, the portrait of “his Aeneas”, culminating in the poem Il passaggio d’Enea. Here, together with Caproni himself, also Orpheus (through the mention of Eurydice) and Palinurus overlap with Aeneas. In the case of Augustine – it is known that Caproni held on his bedside table an edition of Confessiones – the references range from the famous Caproni’s poem L’ascensore, inspired by the episode of the so called “ecstasy of Ostia”, to his last collections, which face the problem of evil. Other classical literary references are the topical theme of the missed hug or the comparison between the dead and the leaves, and places and figures of the mythological tradition, such as the Avernus or the Cimmeri fields, Proserpina and the Erebus. All things considered, Caproni’s Classicism presents strong afterlife or spectral aspects, no erudition or rhetoric, and plenty of symbolic values, especially in Aeneas’ characterization.
2021
Giannotti, F. (2021). Nel soffio del tempo: riferimenti classici letterari e mitologici nell’opera di Giorgio Caproni. RES PUBLICA LITTERARUM, 44, 68-133.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
F. Giannotti_Nel soffio del tempo_RPL_2021.pdf

non disponibili

Tipologia: PDF editoriale
Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 973.27 kB
Formato Adobe PDF
973.27 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1187320