Scientific research on reading narratives gives numerous evidence that supports the introduction of reading aloud in the school curricula as a proper educational practice. However, it is still necessary to identify the conditions required to make this practice effective. The study aims to describe at least one of these conditions: the professional profile of the teacher who i s reading aloud, his/her professional t raining and the teacher ’s competence required to carry out the reading aloud practice as an effective school activity through different school levels.

La ricerca scientifica sugli effetti della lettura delle narrative supporta con numerose evidenze l’introduzione della letteratura ad alta voce all’interno dei curricoli scolastici come una vera e propria pratica didattica, tuttavia rimane ancora molto da fare per individuare le condizioni necessarie a renderne efficace la pratica. Questo studio si propone di descrivere almeno una di queste condizioni: il profilo professionale del docente che legge ad alta voce, la sua formazione e le competenze che dovrebbe avere per poter attuare una didattica della lettura ad alta voce efficace nei diversi gradi scolastici.

Giusti, S., Martinčić, R. (2021). L’insegnante che legge ad alta voce: per una scuola più equa e inclusiva. LLL, 17(38), 410-419 [10.19241/lll.v17i38.614].

L’insegnante che legge ad alta voce: per una scuola più equa e inclusiva

Simone Giusti
Writing – Original Draft Preparation
;
2021-01-01

Abstract

Scientific research on reading narratives gives numerous evidence that supports the introduction of reading aloud in the school curricula as a proper educational practice. However, it is still necessary to identify the conditions required to make this practice effective. The study aims to describe at least one of these conditions: the professional profile of the teacher who i s reading aloud, his/her professional t raining and the teacher ’s competence required to carry out the reading aloud practice as an effective school activity through different school levels.
2021
LLL
Giusti, S., Martinčić, R. (2021). L’insegnante che legge ad alta voce: per una scuola più equa e inclusiva. LLL, 17(38), 410-419 [10.19241/lll.v17i38.614].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Giusti_Martinčić_L_insegnante_che_legge_ad_alta_voce_LLL_2021.pdf

accesso aperto

Tipologia: PDF editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione 316.8 kB
Formato Adobe PDF
316.8 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1162394