The first part of the paper, after giving an overview of the spread of digital technologies in Italian schools and of the impact thereof on teaching innovation and on learning outcomes of students, examines in detail the role the ministerial papers expect from teachers of Italian language and literature, who are supposed to form the pupils’ digital competences since primary school. In the second part it is argued, in light of some studies of aesthetics and literary theory, the need for a reconfiguration of the role of the professor of literature, who, as an expert of the techniques and procedures for the selection and organization of content, can play a key role in the education for a critical use of ICT.

La prima parte dell’articolo, dopo aver fornito un quadro generale sulla diffusione delle tecnologie digitali nelle scuole italiane, sull’impatto delle stesse sull’innovazione didattica e sui risultati d’apprendimento degli studenti, analizza nel dettaglio il ruolo previsto dai documenti ministeriali per i docenti di lingua e letteratura italiana, chiamati fin dalla scuola del primo ciclo a formare le competenze digitali degli alunni. Nella seconda parte si argomenta, anche alla luce di alcuni studi di estetica e di teoria letteraria, la necessità di una riconfigurazione del ruolo del docente di letteratura, il quale, in qualità di esperto di tecniche e procedure di selezione e organizzazione dei contenuti, può svolgere un ruolo fondamentale nell’educazione all’uso critico delle ICT.

Giusti, S. (2016). Le tecnologie digitali e la scuola. LE FORME E LA STORIA, 9(1), 143-162.

Le tecnologie digitali e la scuola

Simone Giusti
2016-01-01

Abstract

The first part of the paper, after giving an overview of the spread of digital technologies in Italian schools and of the impact thereof on teaching innovation and on learning outcomes of students, examines in detail the role the ministerial papers expect from teachers of Italian language and literature, who are supposed to form the pupils’ digital competences since primary school. In the second part it is argued, in light of some studies of aesthetics and literary theory, the need for a reconfiguration of the role of the professor of literature, who, as an expert of the techniques and procedures for the selection and organization of content, can play a key role in the education for a critical use of ICT.
2016
Giusti, S. (2016). Le tecnologie digitali e la scuola. LE FORME E LA STORIA, 9(1), 143-162.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Giusti_Le tecnologie digitali e la scuola_2016.pdf

non disponibili

Tipologia: PDF editoriale
Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 1.31 MB
Formato Adobe PDF
1.31 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1162248