Despite being born in Borgo San Sepolcro, Piero della Francesca was largely Florentine by education (1412ca. - 1492). The clear luminosity that enlivens all of Piero’s works and his extraordinary accuracy in the executive details - the latter certainly strengthened by his stays at the Urbino court in close contact with the “Flemish” Giusto di Gand and Pedro Berruguete - made it possible to read with absolute clarity the numerous jewels and precious fabrics depicted by the Biturgense master in his extraordinary paintings. It is the fashion of the time that is described by Piero della Francesca, the one of the Italian lordships and courts, full of naturalness, grace and preciousness. The bibliography about jewelry and fashion, two closely related and complementary aspects, has grown enormously in recent years, but the Italian Renaissance has rarely been taken into consideration, a period in which jewelry and fashion played a fundamental role in society. The present text will therefore analyze the jewels painted by Piero in his works, in particular in the Stories of the True Cross in S. Francesco in Arezzo. I believe that a study on the works of Piero della Francesca and on the representation of jewels in the Renaissance can be really interesting for potential Chinese readers but also for the entire Arezzo tourist sector.
Sebbene nato a Borgo San Sepolcro, Piero della Francesca fu in grandissima parte fiorentino di educazione (1412ca. - 1492). La chiara luminosità che vivifica tutte le opere di Piero e la sua straordinaria accuratezza nei particolari esecutivi - quest’ultima sicuramente fortificata dai suoi soggiorni presso la corte urbinate in stretto contatto con i “fiamminghi” Giusto di Gand e Pedro Berruguete - ha consentito di leggere con assoluta chiarezza i numerosi gioielli e le preziose stoffe raffigurate dal maestro biturgense nei sui straordinari dipinti. È la moda del tempo quella che viene descritta da Piero della Francesca, quella delle signorie e delle corti italiane, piena di naturalezza, grazia e preziosità. La bibliografia sui gioielli e sulla moda, due aspetti in strettissimo rapporto e complementarietà, è cresciuta enormemente negli ultimi anni, ma raramente è stato preso in considerazione il Rinascimento italiano, un periodo nel quale gioielli e moda hanno avuto un ruolo fondamentale nella società. Il presente testo analizzerà quindi i gioielli dipinti da Piero nelle sue opere, in particolare nelle Storie della Vera Croce in S. Francesco ad Arezzo. Credo che uno studio sulle opere di Piero della Francesca e la rappresentazione dei gioielli nel Rinascimento possa essere di grande interesse per dei potenziali lettori cinesi ma anche per tutto il settore turistico di Arezzo.
Torriti, P. (2021). Piero della Francesca ad Arezzo: moda e gioielli alla metà del XV secolo. ANNALI DI STUDI UMANISTICI, 8 (2020), 385-427.
Piero della Francesca ad Arezzo: moda e gioielli alla metà del XV secolo
Torriti, Paolo
2021-01-01
Abstract
Despite being born in Borgo San Sepolcro, Piero della Francesca was largely Florentine by education (1412ca. - 1492). The clear luminosity that enlivens all of Piero’s works and his extraordinary accuracy in the executive details - the latter certainly strengthened by his stays at the Urbino court in close contact with the “Flemish” Giusto di Gand and Pedro Berruguete - made it possible to read with absolute clarity the numerous jewels and precious fabrics depicted by the Biturgense master in his extraordinary paintings. It is the fashion of the time that is described by Piero della Francesca, the one of the Italian lordships and courts, full of naturalness, grace and preciousness. The bibliography about jewelry and fashion, two closely related and complementary aspects, has grown enormously in recent years, but the Italian Renaissance has rarely been taken into consideration, a period in which jewelry and fashion played a fundamental role in society. The present text will therefore analyze the jewels painted by Piero in his works, in particular in the Stories of the True Cross in S. Francesco in Arezzo. I believe that a study on the works of Piero della Francesca and on the representation of jewels in the Renaissance can be really interesting for potential Chinese readers but also for the entire Arezzo tourist sector.File | Dimensione | Formato | |
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