The internships in social work – a key-activity of the Degree Programs all over the world – have been suspended in the lockdown period and then slowened down. Several unconventional initiatives have been developed to cope with this adverse conjuncture. This article focuses on the Tuscan experience (April 2020/February 2021) which is analyzed within the debate on field education and the challenges of pandemic. The article contributes to stabilize the sperimentation beyond the emergency phase, to transfer the Tuscan practice and more generally to develop the debate on distance education in social work.
Snodo cruciale dei Corsi di Laurea professionalizzanti in servizio socia- le, i tirocini sono stati interrotti nei mesi del lockdown e pesantemente ral- lentati successivamente. In questa congiuntura avversa, sono state sviluppate iniziative non convenzionali, alcune delle quali potenzialmente innovative. L’articolo si concentra sull’esperienza toscana (aprile 2020/febbraio 2021), analizzandola con riferimento al dibattito teorico-metodologico sul tirocinio e nel contesto delle sfide poste dall’emergenza sanitaria. L’articolo contri- buisce alla stabilizzazione della sperimentazione oltre la fase di emergenza, al trasferimento della pratica e più generalmente al rinnovato dibattito sulla formazione a distanza in servizio sociale.
Guidi, R., Bilotti, A., Baccheschi, S., Barbieri, R., Bini, L., Saccardi, N. (2021). Il tirocinio in Servizio sociale durante la pandemia covid-19. Opportunità e limiti dell'esperienza toscana, nell'emergenza e oltre. LA RIVISTA DI SERVIZIO SOCIALE, 60(2), 64-75.
Il tirocinio in Servizio sociale durante la pandemia covid-19. Opportunità e limiti dell'esperienza toscana, nell'emergenza e oltre
ANDREA BILOTTI;STEFANIA BACCHESCHI;
2021-01-01
Abstract
The internships in social work – a key-activity of the Degree Programs all over the world – have been suspended in the lockdown period and then slowened down. Several unconventional initiatives have been developed to cope with this adverse conjuncture. This article focuses on the Tuscan experience (April 2020/February 2021) which is analyzed within the debate on field education and the challenges of pandemic. The article contributes to stabilize the sperimentation beyond the emergency phase, to transfer the Tuscan practice and more generally to develop the debate on distance education in social work.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
La Rivista servizio sociale_ n2-2020_ estratto FT.pdf
non disponibili
Tipologia:
PDF editoriale
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
7.38 MB
Formato
Adobe PDF
|
7.38 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/11365/1152030