The first part of the article is focused on the analysis of the theoretical framework on radicalization phenomena, describing how the scientific debate has only recently considered research that have focused on the phenomena of micro-radicalization and radicalization in everyday life. The second and last part of this contribution describes how the family and parental system can become, at various levels, a promising context for preventing the phenomena of radicalization and violent radicalization (P/CVE). In the conclusion, the article uses national and international literature for defining possible levels of educational intervention in collaboration with families.

L’articolo si sviluppa in una prima parte di inquadramento del problema, illustrando come il dibattito scientifico sulla radicalizzazione ha solo recentemente considerato come strategici gli studi che si sono focalizzati sui fenomeni di micro-radicalizzazione e di radicalizzazione nella vita quotidiana. Nella seconda e ultima parte di questo contributo si descrive invece come la famiglia può diventare a diversi livelli un contesto promettente per prevenire i fenomeni di radicalizzazione e radicalizzazione violenta (P/CVE). Attraverso una analisi della letteratura nazionale e internazionale l’articolo si conclude con una disamina dei livelli possibili di intervento educativo in collaborazione con i contesti familiari.

Melacarne, C. (2021). Prospettive teoriche per prevenire i processi di microradicalizzazione. Il ruolo della famiglia e i contesti parentali. RIVISTA ITALIANA DI EDUCAZIONE FAMILIARE, 2(1), 1-15 [10.36253/rief-10537].

Prospettive teoriche per prevenire i processi di microradicalizzazione. Il ruolo della famiglia e i contesti parentali

Melacarne, Claudio
2021-01-01

Abstract

The first part of the article is focused on the analysis of the theoretical framework on radicalization phenomena, describing how the scientific debate has only recently considered research that have focused on the phenomena of micro-radicalization and radicalization in everyday life. The second and last part of this contribution describes how the family and parental system can become, at various levels, a promising context for preventing the phenomena of radicalization and violent radicalization (P/CVE). In the conclusion, the article uses national and international literature for defining possible levels of educational intervention in collaboration with families.
2021
Melacarne, C. (2021). Prospettive teoriche per prevenire i processi di microradicalizzazione. Il ruolo della famiglia e i contesti parentali. RIVISTA ITALIANA DI EDUCAZIONE FAMILIARE, 2(1), 1-15 [10.36253/rief-10537].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
CLAUDIO-MELACARNE_RIEF-Pubblicato.pdf

accesso aperto

Tipologia: PDF editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione 450.71 kB
Formato Adobe PDF
450.71 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1149539