This article reflects on the value of training of health care professionals (nurses, physiotherapists, pro- fessional educators) that find themselves in variously changing and complex settings, and who find themselves interacting with themes, problems and practices related to mental health. Starting from some reflections that emerged with operators involved in a professional training course within a spe- cific research-intervention project (https://www.forwardproject.unisi.it), the contribution questions how a renewed “pedagogy of care” can help these professionals to better understand the nature and the constitutive factors of the process of signification and re-signification of the experience of psy- chiatric illness, especially when one comes into contact with subjects involved in forced migratory experiences.

Il presente contributo riflette sul valore della formazione di alcuni professionisti della salute e della cura (infermieri, fisioterapisti, educatori professionali) nel momento in cui questi, a diverso titolo e in setting mutevoli e complessi, si trovano ad interagire con temi, problemi e pratiche inerenti la salute mentale. A partire da alcune riflessioni che sono emerse con degli operatori coinvolti in un corso di aggiornamento professionale all’interno di uno specifico progetto di ricerca-intervento (https: //www.forwardproject.unisi.it), il contributo si interroga su come una rinnovata “pedagogia della cura” possa aiutare tali professionisti a meglio comprendere la natura e i fattori costitutivi del processo di significazione e ri-significazione dell’esperienza di malattia psichiatrica, soprattutto quando si entra in contatto con soggetti coinvolti in esperienze migratorie forzate.

Orefice, C. (2021). Vulnerabilità psichica e processi migratori. Alcune considerazioni a margine di un progetto di ricerca-intervento. ENCYCLOPAIDEIA, 25(59), 97-108 [10.6092/issn.1825-8670/11622].

Vulnerabilità psichica e processi migratori. Alcune considerazioni a margine di un progetto di ricerca-intervento

Carlo Orefice
2021-01-01

Abstract

This article reflects on the value of training of health care professionals (nurses, physiotherapists, pro- fessional educators) that find themselves in variously changing and complex settings, and who find themselves interacting with themes, problems and practices related to mental health. Starting from some reflections that emerged with operators involved in a professional training course within a spe- cific research-intervention project (https://www.forwardproject.unisi.it), the contribution questions how a renewed “pedagogy of care” can help these professionals to better understand the nature and the constitutive factors of the process of signification and re-signification of the experience of psy- chiatric illness, especially when one comes into contact with subjects involved in forced migratory experiences.
2021
Orefice, C. (2021). Vulnerabilità psichica e processi migratori. Alcune considerazioni a margine di un progetto di ricerca-intervento. ENCYCLOPAIDEIA, 25(59), 97-108 [10.6092/issn.1825-8670/11622].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
11622-Article Text-44723-1-10-20210331.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo
Tipologia: PDF editoriale
Licenza: Creative commons
Dimensione 90.81 kB
Formato Adobe PDF
90.81 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1138054