A marble relief representing ‘Saint John the Baptist’, sold at auction in England in 2019, proves to be a new masterpiece by Tino di Camaino, made in the middle years of his long sojourn in Naples during which time he was in the service of the Angevin royal court and the kingdom’s aristocracy. Datable to around 1330, the relief is associated with some of the most accomplished sculptures executed by Tino for Cava dei Tirreni, south of Naples, a powerful Benedictine abbey placed under royal patronage. The size of the relief and the shape of the frame do in fact indicate that the ‘Saint John the Baptist’ is the previously missing panel of a marble polyptych intended for a subsidiary altar of the abbey church of Cava, whose reconstruction can now be postulated. The involvement of Tino di Camaino in the requalification of the church’s set of images (the artist also sculpted the large marble altarpiece formerly above the high altar) was due to the abbot Filippo de Haya, who was head of the abbey from 1316 until his death in 1331. It was also due in some way to the abbot’s brother, Giovanni, whose prominent role in the Kingdom of Naples in the late 1320s and 1330s, second only to that of the king, is now clear, a role that gave him responsibility for a series of architectural works commissioned by the court to Tino di Camaino.

Un rilievo marmoreo raffigurante ‘San Giovanni Battista’, venduto all’asta in Inghilterra nel 2019, si dimostra un nuovo capolavoro di Tino di Camaino scolpito negli anni centrali del suo lungo soggiorno napoletano, che lo vide costantemente al servizio della corte reale angioina e dell’aristocrazia del Regno. Databile intorno al 1330, il rilievo si collega ad alcuni dei marmi più riusciti tra quelli scolpiti da Tino per la badia di Cava dei Tirreni, a sud di Napoli, potente abbazia benedettina posta sotto il patronato regio. Le misure e la foggia della cornice indicano anzi che il ‘San Giovanni Battista’ è il pannello finora mancante di un polittico marmoreo destinato a un altare sussidiario della chiesa abbaziale di Cava, del quale si può adesso proporre una ricostruzione. Il coinvolgimento di Tino di Camaino nella riqualificazione del corredo d’immagini della chiesa (l’artista scolpì anche la grande tabula marmorea già sull’altar maggiore) si dovette all’abate Filippo de Haya, alla guida del cenobio dal 1316 alla morte nel 1331, e in qualche modo al fratello Giovanni, di cui ora è chiaro il grande ruolo nel Regno di Napoli tra la fine degli anni venti e gli anni trenta del Trecento, che fu secondo soltanto a quello del re e lo vide anche quale responsabile di una serie di fabbriche architettoniche commissionate dalla corte a Tino di Camaino.

Bartalini, R. (2019). Tino di Camaino, un riscoperto ‘San Giovanni Battista’ e i marmi della badia di Cava dei Tirreni. PROSPETTIVA(173), 46-60.

Tino di Camaino, un riscoperto ‘San Giovanni Battista’ e i marmi della badia di Cava dei Tirreni

Roberto Bartalini
2019-01-01

Abstract

A marble relief representing ‘Saint John the Baptist’, sold at auction in England in 2019, proves to be a new masterpiece by Tino di Camaino, made in the middle years of his long sojourn in Naples during which time he was in the service of the Angevin royal court and the kingdom’s aristocracy. Datable to around 1330, the relief is associated with some of the most accomplished sculptures executed by Tino for Cava dei Tirreni, south of Naples, a powerful Benedictine abbey placed under royal patronage. The size of the relief and the shape of the frame do in fact indicate that the ‘Saint John the Baptist’ is the previously missing panel of a marble polyptych intended for a subsidiary altar of the abbey church of Cava, whose reconstruction can now be postulated. The involvement of Tino di Camaino in the requalification of the church’s set of images (the artist also sculpted the large marble altarpiece formerly above the high altar) was due to the abbot Filippo de Haya, who was head of the abbey from 1316 until his death in 1331. It was also due in some way to the abbot’s brother, Giovanni, whose prominent role in the Kingdom of Naples in the late 1320s and 1330s, second only to that of the king, is now clear, a role that gave him responsibility for a series of architectural works commissioned by the court to Tino di Camaino.
2019
Bartalini, R. (2019). Tino di Camaino, un riscoperto ‘San Giovanni Battista’ e i marmi della badia di Cava dei Tirreni. PROSPETTIVA(173), 46-60.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tino e i marmi di Cava (compresso).pdf

non disponibili

Tipologia: Post-print
Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 5.73 MB
Formato Adobe PDF
5.73 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1113902