The most important challenge of multicultural societies is to identify new practices to transform the diversity in a learning and inclusive opportunity, thus counteracting the emergence of violent radicalization. Starting from this perspective, the contexts of life - included the scolastic context – require professionals to acquire and develop specific multicultural competences to handle this complexity; the intercultural relations do not always evolve in positive contacts, which can lead to negative attributions towards the “other”, which, perceived as “different”, could lead to hate speech, ostility in the relationship, and violence. For the Italian Schools, which work in highly multicultural context, the above is translated into a double challenge: 1) promoting the mutual identification and the networking with other institutions in the local community, 2) for teachers, facilitating the learning processes for students coming from other cultures and manage interethnic conflicts, which may arise in the classroomes. At this purpose, the present work aims to explore discrimination episodes detected in schools with highly multicultural complexity in order to analyze the practices used by teachers to cope with these episodes and to promote educational settings and inclusive community. The qualitative analysis of the materials produced by participants, allow to detect two main patterns of meaning: the interethnic relationships at schools, the competence of the multicultural teachers. Moreover, the critical reflection on the main themes, which concern the multicultural schools, may promote learning processes based on the experience. The present approach will likely allow to define useful strategies to improve the inclusive process, inside and outside the classes.

Una delle sfide comuni a tutte le società multiculturali è quella di trovare nuove pratiche per trasformare la diversità in un’opportunità di apprendimento, di inclusione e parallelamente limitare la nascita di processi di radicalizzazione violenta. Da questa prospettiva, tutti i contesti di vita - tra cui quello scolastico - richiedono in maniera sempre più attenta ai diversi professionisti di acquisire e sviluppare competenze multiculturali specifiche per gestire tale complessità; l’incontro interculturale infatti non sempre si evolve in relazioni sociali positive e la definizione di caratteristiche negative attribuite all’altro percepito come diverso può talvolta legittimare l’utilizzo di un linguaggio dell’odio, l’ostilità nella relazione e l’uso della violenza. Per le scuole italiane che operano in contesti multiculturali e a forte complessità sociale, tutto questo si traduce in una duplice sfida: per le istituzioni medesime, significa promuovere al proprio interno la dimensione dell’apertura e del riconoscimento reciproco, così come al proprio esterno rapporti di rete stabili e fecondi con il territorio di riferimento e le altre istituzioni presenti; per gli insegnanti, favorire i processi di apprendimento degli allievi che dispongono di un patrimonio culturale differente e gestire eventuali episodi di conflitto interetnico che possono manifestarsi nelle classi. Il presente lavoro intende esplorare episodi di discriminazione rilevati all’interno di alcune scuole toscane ad elevata complessità multiculturale, con l’obiettivo di analizzare le pratiche che gli insegnanti mettono in campo per farvi fronte e promuovere comunità educative inclusive. Come vedremo, l’analisi qualitativa dei materiali testuali prodotti dai docenti coinvolti permette di rilevare due principali pattern di significato: le relazioni interetniche a scuola da un lato; le competenze del docente multiculturale dall’altro. La riflessione critica sui temi che riguardano la scuola multiculturale, inoltre, può favorire processi di apprendimento basati sull’esperienza permettendo di definire modalità e strategie efficaci per migliorare i processi di inclusione, sia dentro che fuori l’aula.

Orefice, C., Betti, M., Bosco, N. (2019). Processi di inclusione e di esclusione nelle scuole multiculturali. Un’indagine preliminare nel territorio toscano. COMPARATIVE CULTURAL STUDIES, 8, 83-92.

Processi di inclusione e di esclusione nelle scuole multiculturali. Un’indagine preliminare nel territorio toscano.

Carlo Orefice
;
Marco Betti
;
Nicolina Bosco
2019-01-01

Abstract

The most important challenge of multicultural societies is to identify new practices to transform the diversity in a learning and inclusive opportunity, thus counteracting the emergence of violent radicalization. Starting from this perspective, the contexts of life - included the scolastic context – require professionals to acquire and develop specific multicultural competences to handle this complexity; the intercultural relations do not always evolve in positive contacts, which can lead to negative attributions towards the “other”, which, perceived as “different”, could lead to hate speech, ostility in the relationship, and violence. For the Italian Schools, which work in highly multicultural context, the above is translated into a double challenge: 1) promoting the mutual identification and the networking with other institutions in the local community, 2) for teachers, facilitating the learning processes for students coming from other cultures and manage interethnic conflicts, which may arise in the classroomes. At this purpose, the present work aims to explore discrimination episodes detected in schools with highly multicultural complexity in order to analyze the practices used by teachers to cope with these episodes and to promote educational settings and inclusive community. The qualitative analysis of the materials produced by participants, allow to detect two main patterns of meaning: the interethnic relationships at schools, the competence of the multicultural teachers. Moreover, the critical reflection on the main themes, which concern the multicultural schools, may promote learning processes based on the experience. The present approach will likely allow to define useful strategies to improve the inclusive process, inside and outside the classes.
2019
Orefice, C., Betti, M., Bosco, N. (2019). Processi di inclusione e di esclusione nelle scuole multiculturali. Un’indagine preliminare nel territorio toscano. COMPARATIVE CULTURAL STUDIES, 8, 83-92.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1078317