The concept of Sustainable Development has been applied to the various sectors operating in the environment, among which mobility is a determining factor, due to its influence on the emission of “greenhouse gases” and other pollutants into the atmosphere, for occupation of space and the disfigurement of landscapes, for energy consumption. In recent decades, we have in fact reached a model of "hypermobility", which has received numerous environmental criticisms, leading to reflect on the need to have “sustainable mobility”. A need now understood by the institutions, but not by the majority of the population, the citizens, who too often claim to move everywhere and free with their own private vehicle. The definition of sustainable mobility suffered a sort of mismatch between intentions and reality. With the continuous growth in the number of cars and motor vehicles, the problem began to emerge from the 1990s, especially in cities, where road congestion and polluting emissions are concentrated. The street, as a meeting place for citizens and children’s play, has become the prerogative of motorized vehicles, but it has also become the terror of parents regarding their children, who do not become autonomous, for example in going to school, just for the invasion of cars that circulate everywhere. This article deals with the recent history of city mobility, with the analysis of statistical data, the adopted or desired policies, the mobility habits between the 20th and 21st centuries.

Il concetto di Sviluppo Sostenibile è stato applicato ai diversi settori che operano nell'ambiente, tra i quali la mobilità è un fattore determinante, per la sua influenza sull'emissione di “gas serra” e di particelle inquinanti in atmosfera, per l'occupazione dello spazio e del deturpazione dei paesaggi, per il consumo energetico. Negli ultimi decenni si è infatti giunti a un modello di "ipermobilità", che ha ricevuto numerose critiche ambientali, portando a riflettere sulla necessità di avere una "mobilità sostenibile". Un'esigenza ormai compresa dalle istituzioni, ma non dalla maggioranza della popolazione, i cittadini, che troppo spesso pretendono di spostarsi ovunque e gratuitamente con il proprio mezzo privato. La definizione di mobilità sostenibile ha subito una sorta di mismatch tra intenzioni e realtà. Con la continua crescita del numero di automobili e veicoli a motore, il problema ha cominciato a emergere dagli anni '90, soprattutto nelle città, dove si concentrano la congestione stradale e le emissioni inquinanti. La strada, luogo di incontro dei cittadini e gioco dei bambini, è diventata appannaggio dei veicoli a motore, ma è diventata anche il terrore dei genitori nei confronti dei propri figli, che non diventano autonomi, ad esempio andando a scuola, l'invasione di auto che circolano ovunque. L'articolo tratta la storia recente della mobilità cittadina, con l'analisi dei dati statistici, le politiche adottate o desiderate, le abitudini di mobilità tra il XX e il XXI secolo.

Maggi, S. (2018). La città, i cittadini e la mobilità sostenibile. Note di storia recente. TRASPORTI & CULTURA, 50, 50-58.

La città, i cittadini e la mobilità sostenibile. Note di storia recente

Maggi Stefano
2018-01-01

Abstract

The concept of Sustainable Development has been applied to the various sectors operating in the environment, among which mobility is a determining factor, due to its influence on the emission of “greenhouse gases” and other pollutants into the atmosphere, for occupation of space and the disfigurement of landscapes, for energy consumption. In recent decades, we have in fact reached a model of "hypermobility", which has received numerous environmental criticisms, leading to reflect on the need to have “sustainable mobility”. A need now understood by the institutions, but not by the majority of the population, the citizens, who too often claim to move everywhere and free with their own private vehicle. The definition of sustainable mobility suffered a sort of mismatch between intentions and reality. With the continuous growth in the number of cars and motor vehicles, the problem began to emerge from the 1990s, especially in cities, where road congestion and polluting emissions are concentrated. The street, as a meeting place for citizens and children’s play, has become the prerogative of motorized vehicles, but it has also become the terror of parents regarding their children, who do not become autonomous, for example in going to school, just for the invasion of cars that circulate everywhere. This article deals with the recent history of city mobility, with the analysis of statistical data, the adopted or desired policies, the mobility habits between the 20th and 21st centuries.
2018
Maggi, S. (2018). La città, i cittadini e la mobilità sostenibile. Note di storia recente. TRASPORTI & CULTURA, 50, 50-58.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
La città i cittadini e la mobilità sostenibile Trasporti e Cultura n 50.PDF

non disponibili

Tipologia: PDF editoriale
Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 9.26 MB
Formato Adobe PDF
9.26 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1063748