This paper opens with an analysis of international historiography, method innovations, and sources for the study of networked mobility. In recent decades, the study of transport has taken a more “intermodal” approach, inaugurating a new paradigm for the history of mobility, in order to recover the movement of people and goods in an overall vision. The paper reconstructs the main issues related to the development of transport networks in the nineteenth and twentieth centuries, recalling the sources and some studies on intermodality, conducted by economists, jurists or technicians of the past, now interesting as a historical source. The paper is then dedicated to state interventions in the first half of the twentieth century, to the transport policy at the end of the twentieth century, with data collection and coordination institutions; to the intermodality of goods with containers; to interports; to integration of passenger services.

Il saggio si apre con un’esame della storiografia a livello internazionale, delle novità di metodo e delle fonti per lo studio della mobilità a rete. Negli ultimi due decenni lo studio dei trasporti ha assunto un approccio più “intermodale”, inaugurando un nuovo paradigma per la storia della mobilità, al fine di recuperare in una visione d'insieme la circolazione delle persone e delle merci. Questo paper ricostruisce i principali temi legati allo sviluppo delle reti di trasporto nel XIX e XX secolo, richiamando alcuni studi sull'intermodalità, condotti da economisti, giuristi o tecnici del passato, oggi interessanti come fonte storica. Il paper è poi dedicato agli interventi statali nella prima metà del XX secolo, alla politica dei trasporti alla fine del XX secolo, con raccolta di dati e istituzioni di coordinamento; all’intermodalità di merci con i container; agli interporti; all’integrazione dei servizi passeggeri.

Maggi, S. (2018). La mobilità a rete tra multi-modalità, intermodalità e integrazione dei servizi. STORIA E PROBLEMI CONTEMPORANEI, 2018(77), 17-37 [10.3280/SPC2018-077002].

La mobilità a rete tra multi-modalità, intermodalità e integrazione dei servizi

Maggi Stefano
2018-01-01

Abstract

This paper opens with an analysis of international historiography, method innovations, and sources for the study of networked mobility. In recent decades, the study of transport has taken a more “intermodal” approach, inaugurating a new paradigm for the history of mobility, in order to recover the movement of people and goods in an overall vision. The paper reconstructs the main issues related to the development of transport networks in the nineteenth and twentieth centuries, recalling the sources and some studies on intermodality, conducted by economists, jurists or technicians of the past, now interesting as a historical source. The paper is then dedicated to state interventions in the first half of the twentieth century, to the transport policy at the end of the twentieth century, with data collection and coordination institutions; to the intermodality of goods with containers; to interports; to integration of passenger services.
2018
Maggi, S. (2018). La mobilità a rete tra multi-modalità, intermodalità e integrazione dei servizi. STORIA E PROBLEMI CONTEMPORANEI, 2018(77), 17-37 [10.3280/SPC2018-077002].
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1059638