The purpose of this article is to illustrate the significant possibilities that spatial distortion models or cost surface analysis offer for the study of historical landscapes. This formal process is characterised by the progressive incorporation of social and ecological variables in the form of numerical cartographic surfaces within a given model. In fact, the distortion of social space and more specifically the simulation of possible road systems requires such a quantity, variety and complexity of operations that can be realised and synthesised only with the help and support of these analytical methods. Once this process has been completed, it can be used in various fields, like the history of roadways and transportation networks, or for a better comprehension of the effects of certain settlement layers on other levels of social occupation of space.
L'oggetto di questo articolo è quello di illustrare le enorme possibilità che vengono offerte allo studio dei paesaggi storici grazie ai modelli di distorsione spaziali o cost-surface analysis. Questo processo formale è caratterizzato all'interno di un dato modello spaziale, da una collezione progressiva di variabili sociali ed ecologiche nella forma di piani cartografici numerici. Infatti la distorsione sociale dello spazio e sopratutto la simulazione di possibili forme di collegamento al suo interno richiede una quantità, varietà e complessità di operazione che non potrebbero essere portate a termine senza il supporto di questi metodi di analisi. Una volta che il processo di costruzione del modello è stato ultimato, può essere usato in molti campi come ad esempio la ricostruzione dei sistemi di collegamento o la misurazione non isotropica del effetto di certe variabili nelle forme di occupazione sociale dello spazio.
MACCHI JANICA, G. (2001). Modelli matematici per la ricostruzione dei paesaggi storici. ARCHEOLOGIA E CALCOLATORI, 12, 143-165.
Modelli matematici per la ricostruzione dei paesaggi storici
MACCHI JANICA, GIANCARLO
2001-01-01
Abstract
The purpose of this article is to illustrate the significant possibilities that spatial distortion models or cost surface analysis offer for the study of historical landscapes. This formal process is characterised by the progressive incorporation of social and ecological variables in the form of numerical cartographic surfaces within a given model. In fact, the distortion of social space and more specifically the simulation of possible road systems requires such a quantity, variety and complexity of operations that can be realised and synthesised only with the help and support of these analytical methods. Once this process has been completed, it can be used in various fields, like the history of roadways and transportation networks, or for a better comprehension of the effects of certain settlement layers on other levels of social occupation of space.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
macchi_modelli_paesaggi_ac.pdf
non disponibili
Tipologia:
PDF editoriale
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
622.06 kB
Formato
Adobe PDF
|
622.06 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/11365/1021506