The paper proposes to attribute to Antonio Pucci "La dama del verzù", an anonymous cantare that derives from the "Chastelaine de Vergi", popular French poem, of an unknown author, dating back to the middle of the 13th century. In the first part of the paper are analyzed some aspects of the cantare from various perspectives: historical and literary (relationship with the "Chastelaine" and other literary works), iconographic (comparison with the frescoes of Palazzo Davanzati in Florence) and philological (tradition and status of the text, possibility of an intermediate text between the "Chastelaine" and the "Dama"). In the second part – using the electronic archives of OVI and, for the XV and XVI centuries, of BibIt and LIZ – we propose the attribution to Antonio Pucci of the cantare on the basis of various series of intertextual agreements, in relation to the works both of Pucci and the authors which most influenced the Florentine town crier, in rhyme position (single words, syntagms, rhyme sequences).

Il contributo propone di attribuire ad Antonio Pucci "La dama del verzù", un cantare novellistico adespoto che riprende la "Chastelaine de Vergi", fortunato poemetto francese anonimo della metà del Duecento. Nella prima parte del saggio si analizzano alcuni aspetti del cantare dal punto di vista storico-letterario (rapporti con la fonte e con altre opere), iconografico (confronto con gli affreschi di Palazzo Davanzati a Firenze) e filologico (tradizione e stato del testo, possibilità di una versione intermedia fra la "Chastelaine" e la "Dama"). Nella seconda parte – utilizzando gli archivi elettronici dell’OVI e, per il Quattro e Cinquecento, della BibIt e della LIZ – si ipotizza la paternità pucciana del cantare sulla base di varie serie di riscontri intertestuali, con le opere sia di Pucci sia degli autori che maggiormente influenzarono il banditore fiorentino, in posizione di rima (singole voci, sintagmi, catene rimiche).

Ricci, A. (2017). "La dama del verzù": un altro cantare di Antonio Pucci?. STUDI DI FILOLOGIA ITALIANA, 74, 47-70.

"La dama del verzù": un altro cantare di Antonio Pucci?

RICCI, ALESSIO
2017-01-01

Abstract

The paper proposes to attribute to Antonio Pucci "La dama del verzù", an anonymous cantare that derives from the "Chastelaine de Vergi", popular French poem, of an unknown author, dating back to the middle of the 13th century. In the first part of the paper are analyzed some aspects of the cantare from various perspectives: historical and literary (relationship with the "Chastelaine" and other literary works), iconographic (comparison with the frescoes of Palazzo Davanzati in Florence) and philological (tradition and status of the text, possibility of an intermediate text between the "Chastelaine" and the "Dama"). In the second part – using the electronic archives of OVI and, for the XV and XVI centuries, of BibIt and LIZ – we propose the attribution to Antonio Pucci of the cantare on the basis of various series of intertextual agreements, in relation to the works both of Pucci and the authors which most influenced the Florentine town crier, in rhyme position (single words, syntagms, rhyme sequences).
2017
Ricci, A. (2017). "La dama del verzù": un altro cantare di Antonio Pucci?. STUDI DI FILOLOGIA ITALIANA, 74, 47-70.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
RICCI_Studi di filologia italiana 2017.pdf

non disponibili

Descrizione: Pdf completo dell'articolo
Tipologia: PDF editoriale
Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 462.99 kB
Formato Adobe PDF
462.99 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1006203