This research aims to provide the codicological and linguistic analysis of the troubadour songbook T (Paris, Bibliothèque nationale de France, fr. 15211), as well as to specify its position within the manuscript tradition of Occitan lyric poetry through the reconstruction of its sources. In Chapter 1, after defining the object under examination – identified with the textual units T1 (ff. 68v-88v) and T3 (ff. 111r-280v), attributable to a single scribe (hand γ, 13th - 14th century) – we describe the material characteristics of the codex. Firstly, we illustrate its material composition (support, consistency, structure, system of references, piercing, binding) and the writing spaces (mise en page, use of rubrics, initials, paragraph marks). Secondly, alongside the main characteristics of the scribe’s usus, we analyse revisions and modern annotations, attributable to two distinct hands. Furthermore, some useful indications are provided to define the profile of hand γ. Specifically, through a new autoptic analysis conducted with the aid of the Wood lamp, we problematize the hypothesis of the presence of palimpsestic sheets in the final section of the manuscript. In Chapter 2, we examine the ordering strategies of the songbook and, more specifically, the historical-cultural coordinates and the formal and content characteristics of the texts collected therein. On one hand, we consider the songbook in its uniqueness; on the other hand, we define the relationship between the examined codex and the other representatives of the troubadour lyric tradition. The results obtained from the “synchronic” analysis of the collection of tensos offered in Chapter 2 are complemented by the study of its sources in Chapter 3, in which we advance some hypotheses about its sources. In Chapter 4, the study of the language of the songbook starts from the concepts of core and “patina”, conceived respectively as the system of the original text (Occitan and its varieties) and as the linguistic “color” acquired by the text during the copying process. The stratigraphic analysis adopted here aims to address the linguistic data of the songbook “horizontally” (in the entirety of the codex, following a synchronic approach) and “vertically” (after a diachronic perspective). In the perspective of a stratigraphic approach, the linguistic analysis is divided into two sections: in the first one, the data pertaining to the Occitan linguistic system (ascribable to a deeper layer) are collected under the generic category of “autochthonous substrate”; in the second one, we identify the elements referable to competing systems, specifically Italian and French. Finally, an investigation is conducted on the linguistic features of the monoattested compositions, on some phenomena of controversial interpretation (specifically, phonosyntactic doubling, rhotacism, and lambdacism). The monographic study is completed by an Appendix, divided in two parts: in Part I (The Instruments) we propose a complete cataloging of the compositions of the collection and a synoptic table; in Part II (Edition) we provide a diplomatic and documentary edition of the songbook.

Il presente lavoro di ricerca mira a fornire l’analisi codicologica e linguistica del canzoniere trobadorico T (Paris, Bibliothèque nationale de France, fr. 15211), nonché a precisare la sua posizione all’interno della tradizione manoscritta della lirica occitana mediante la ricostruzione delle fonti in esso confluite. Nel Capitolo 1, dopo aver definito l'oggetto di studio - identificato con le unità testuali T1 (cc. 68v-88v) e T3 (cc. 111r-280v), attribuibili a un unico copista (mano γ, XIII secolo - XIV secolo) - si descrivono le caratteristiche materiali del codice. In primo luogo, si illustra la sua composizione materiale (il supporto, la consistenza, la struttura, il sistema di richiami, la rigatura, la legatura) e le modalità di gestione degli spazi di scrittura (la mise en page, le rubriche, le iniziali, i segni paragrafali). Accanto alle principali caratteristiche dell'usus del copista, si analizzano poi le revisioni e le annotazioni moderne, attribuibili a due mani diverse. Inoltre, si forniscono alcune indicazioni utili a definire il profilo della mano γ. In particolare, viene problematizzata l'ipotesi della presenza di fogli palinsesti nella sezione finale del manoscritto, anche sulla base di una nuova analisi condotta con la lampada di Wood. Nel Capitolo 2 sono esaminate le strategie di ordinamento del canzoniere. Nello specifico, vengono analizzate le coordinate storico-culturali e le caratteristiche formali e contenutistiche dei testi in esso raccolti, con lo scopo di individuare eventuali criteri di coerenza interni riferibili al suo ordinatore. Quest’indagine considera da un lato il canzoniere nella sua unicità, dall’altro il rapporto tra il codice in esame e gli altri rappresentanti della tradizione lirica trobadorica. Dopo una ricognizione dei principali studi dedicati alla posizione del canzoniere trobadorico T nella tradizione manoscritta della lirica in lingua d’oc, il Capitolo 3 fornisce il riesame delle fonti dei componimenti esemplati nelle raccolte delle tensos, delle coblas esparsas e dei corpora autoriali. A questo scopo, si raccolgono e problematizzano i dati desunti dalle discussioni stemmatiche e dagli apparati critici delle edizioni di riferimento, nonché dagli studi monografici sui canzonieri trobadorici. Nel Capitolo 4 si fornisce lo studio della lingua del canzoniere partendo dai concetti di "core" e di patina, intesi rispettivamente come il sistema del testo originale (l’occitano e le sue varietà) e come il ‘colorito’ linguistico acquisito dal testo nel corso del processo di copia. L’analisi stratigrafica qui adottata ha l’obiettivo di affrontare i dati linguistici del canzoniere orizzontalmente (nell’interezza del codice, secondo un approccio sincronico) e verticalmente (sulla stima della tradizione dei testi, in una prospettiva diacronica), con lo scopo di individuare 1. i tratti linguistici risalenti a uno strato più profondo, 2. le sedimentazioni linguistiche di tradizione, 3. i tratti riconducibili al copista del canzoniere. Lo studio monografico è corredato da un’Appendice, divisa a sua volta in due parti: nella Parte I (Gli strumenti) si propone la schedatura completa dei componimenti della raccolta e la tavola sinottica, nella quale è riprodotta schematicamente la ricognizione della tradizione manoscritta; nella Parte II (Edizione) si fornisce la trascrizione diplomatica del canzoniere e si avanza una prima proposta di edizione interpretativa.

Borrelli, C. (2024). Il canzoniere occitano T. Studio codicologico, linguistico, ecdotico.

Il canzoniere occitano T. Studio codicologico, linguistico, ecdotico

Borrelli, Carolina
2024-06-18

Abstract

This research aims to provide the codicological and linguistic analysis of the troubadour songbook T (Paris, Bibliothèque nationale de France, fr. 15211), as well as to specify its position within the manuscript tradition of Occitan lyric poetry through the reconstruction of its sources. In Chapter 1, after defining the object under examination – identified with the textual units T1 (ff. 68v-88v) and T3 (ff. 111r-280v), attributable to a single scribe (hand γ, 13th - 14th century) – we describe the material characteristics of the codex. Firstly, we illustrate its material composition (support, consistency, structure, system of references, piercing, binding) and the writing spaces (mise en page, use of rubrics, initials, paragraph marks). Secondly, alongside the main characteristics of the scribe’s usus, we analyse revisions and modern annotations, attributable to two distinct hands. Furthermore, some useful indications are provided to define the profile of hand γ. Specifically, through a new autoptic analysis conducted with the aid of the Wood lamp, we problematize the hypothesis of the presence of palimpsestic sheets in the final section of the manuscript. In Chapter 2, we examine the ordering strategies of the songbook and, more specifically, the historical-cultural coordinates and the formal and content characteristics of the texts collected therein. On one hand, we consider the songbook in its uniqueness; on the other hand, we define the relationship between the examined codex and the other representatives of the troubadour lyric tradition. The results obtained from the “synchronic” analysis of the collection of tensos offered in Chapter 2 are complemented by the study of its sources in Chapter 3, in which we advance some hypotheses about its sources. In Chapter 4, the study of the language of the songbook starts from the concepts of core and “patina”, conceived respectively as the system of the original text (Occitan and its varieties) and as the linguistic “color” acquired by the text during the copying process. The stratigraphic analysis adopted here aims to address the linguistic data of the songbook “horizontally” (in the entirety of the codex, following a synchronic approach) and “vertically” (after a diachronic perspective). In the perspective of a stratigraphic approach, the linguistic analysis is divided into two sections: in the first one, the data pertaining to the Occitan linguistic system (ascribable to a deeper layer) are collected under the generic category of “autochthonous substrate”; in the second one, we identify the elements referable to competing systems, specifically Italian and French. Finally, an investigation is conducted on the linguistic features of the monoattested compositions, on some phenomena of controversial interpretation (specifically, phonosyntactic doubling, rhotacism, and lambdacism). The monographic study is completed by an Appendix, divided in two parts: in Part I (The Instruments) we propose a complete cataloging of the compositions of the collection and a synoptic table; in Part II (Edition) we provide a diplomatic and documentary edition of the songbook.
18-giu-2024
ZINELLI, FABIO
XXXVI
Borrelli, C. (2024). Il canzoniere occitano T. Studio codicologico, linguistico, ecdotico.
Borrelli, Carolina
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
phd_unisi_107130.pdf

embargo fino al 18/06/2025

Descrizione: Tesi di dottorato
Tipologia: PDF editoriale
Licenza: PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione 7.53 MB
Formato Adobe PDF
7.53 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1262454