The study of administrative sanctions, and in general of the sanctioning power recognized by the Public Administration, is a topic that has involved administrative law scholars since its origins, even long before the introduction of the law of 24 November into the Italian legal system 1981, no. 689, which provided the interpreter with a general model of the sanctioning phenomenon although, at least with respect to the literal data, oriented exclusively to the genre of administrative pecuniary sanctions. However, it cannot fail to take note of how the panorama is today much more complex and rather fragmented mainly due to three factors: the decriminalization interventions introduced by the legislator which have brought even cases once constituting criminal offenses under the status of administrative sanction; the increasingly influential role played by the independent administrative authorities through the normative power, which has built the relative enforcement tools; the phenomenon of globalization and the increase in activity by European and international bodies and courts, whose decisions are imposed within the context of our legal system also following the changes made to Title V of the second part of the Constitution by the Constitution . 18 October 2001, no. 3. The new challenges arising as a result of the Covid-19 pandemic that have seen the European Union intervene in an unprecedented way through the Next Generation EU plan have also led the legislator, through a modification of the anti-mafia code referred to in Legislative Decree 6 September 2011, no. 159, to strengthen the whole system of administrative prevention, aimed at countering, in the management of the huge resources assigned to Italy, any corruption and infiltration of organized crime, including mafia-type crime, within the Public Administration. These factors once again reopen the debate on the current extension of the notion of "administrative sanction" and on what is today, in the absence of systematic interventions by the legislator following the single law of 1981, the effective line of demarcation between "sanction" and "provision unfavorable administration". The field of discussion remains open, and requires placing oneself in a de jure condendo perspective, an intervention by the legislator appearing urgent and necessary to structure a real system of administrative sanctions, capable of providing an adequate framework for the preventive purposes and those sanctions in the strict sense, to which the guarantees to be recognized to the private individual must be linked accordingly and coherently.

Lo studio delle sanzioni amministrative, e in generale della potestà sanzionatoria riconosciuta in capo alla Pubblica Amministrazione, è argomento che ha coinvolto gli studiosi del diritto amministrativo sin dalle origini, anche molto prima dell’introduzione nell’ambito dell’ordinamento italiano della legge 24 novembre 1981, n. 689, che ha fornito all’interprete un modello generale del fenomeno sanzionatorio sebbene, almeno rispetto al dato letterale, orientato esclusivamente al genere delle sanzioni amministrative pecuniarie. Non può tuttavia non prendersi atto di come il panorama sia oggi assai più complesso e piuttosto frammentato principalmente a causa di tre fattori: gli interventi di depenalizzazione introdotti dal legislatore che hanno condotto sotto lo status di sanzione amministrativa anche fattispecie un tempo costituenti illeciti penali; il sempre più influente ruolo svolto dalle autorità amministrative indipendenti attraverso la potestà normativa, che ha costruito i relativi strumenti di enforcement; il fenomeno della globalizzazione e l’incremento di attività da parte di organi e tribunali europei e internazionali, le cui decisioni si impongono nell’ambito del nostro ordinamento anche a seguito delle modifiche intervenute nel Titolo V della parte seconda della Costituzione ad opera della legge cost. 18 ottobre 2001, n. 3. Le nuove sfide derivanti a seguito della pandemia da Covid-19 che hanno visto l’Unione Europea intervenire con una modalità senza precedenti attraverso il piano Next Generation EU hanno inoltre condotto il legislatore, attraverso una modifica del codice antimafia di cui al d.lgs. 6 settembre 2011, n. 159, a rafforzare tutto il sistema di prevenzione amministrativa, volto a contrastare, nella gestione delle ingenti risorse assegnate all’Italia, ogni fenomeno corruttivo e di infiltrazione della criminalità organizzata, anche di stampo mafioso, nell’ambito della Pubblica Amministrazione. Tali fattori riaprono nuovamente il dibattito sull’attuale estensione della nozione di «sanzione amministrativa» e su quale sia oggi, in assenza di interventi sistematici del legislatore successivi all’unica legge del 1981, la linea effettiva di demarcazione tra “sanzione” e “provvedimento amministrativo sfavorevole”. Il campo della discussione resta aperto, e impone di porsi in una prospettiva de jure condendo, apparendo urgente e necessario un intervento del legislatore atto a strutturare un vero e proprio sistema delle sanzioni amministrative, idoneo a fornire un adeguato inquadramento delle finalità preventive e di quelle sanzionatorie in senso stretto, cui collegare in conseguenza e coerenza le garanzie da riconoscere al privato.

Piemontese, F. (2023). Crisi della nozione di sanzione amministrativa e misure interdittive. Per uno statuto giuridico unitario della potestà sanzionatoria della Pubblica Amministrazione. [10.25434/piemontese-felice_phd2023].

Crisi della nozione di sanzione amministrativa e misure interdittive. Per uno statuto giuridico unitario della potestà sanzionatoria della Pubblica Amministrazione.

Piemontese, Felice
2023-01-01

Abstract

The study of administrative sanctions, and in general of the sanctioning power recognized by the Public Administration, is a topic that has involved administrative law scholars since its origins, even long before the introduction of the law of 24 November into the Italian legal system 1981, no. 689, which provided the interpreter with a general model of the sanctioning phenomenon although, at least with respect to the literal data, oriented exclusively to the genre of administrative pecuniary sanctions. However, it cannot fail to take note of how the panorama is today much more complex and rather fragmented mainly due to three factors: the decriminalization interventions introduced by the legislator which have brought even cases once constituting criminal offenses under the status of administrative sanction; the increasingly influential role played by the independent administrative authorities through the normative power, which has built the relative enforcement tools; the phenomenon of globalization and the increase in activity by European and international bodies and courts, whose decisions are imposed within the context of our legal system also following the changes made to Title V of the second part of the Constitution by the Constitution . 18 October 2001, no. 3. The new challenges arising as a result of the Covid-19 pandemic that have seen the European Union intervene in an unprecedented way through the Next Generation EU plan have also led the legislator, through a modification of the anti-mafia code referred to in Legislative Decree 6 September 2011, no. 159, to strengthen the whole system of administrative prevention, aimed at countering, in the management of the huge resources assigned to Italy, any corruption and infiltration of organized crime, including mafia-type crime, within the Public Administration. These factors once again reopen the debate on the current extension of the notion of "administrative sanction" and on what is today, in the absence of systematic interventions by the legislator following the single law of 1981, the effective line of demarcation between "sanction" and "provision unfavorable administration". The field of discussion remains open, and requires placing oneself in a de jure condendo perspective, an intervention by the legislator appearing urgent and necessary to structure a real system of administrative sanctions, capable of providing an adequate framework for the preventive purposes and those sanctions in the strict sense, to which the guarantees to be recognized to the private individual must be linked accordingly and coherently.
2023
Piemontese, F. (2023). Crisi della nozione di sanzione amministrativa e misure interdittive. Per uno statuto giuridico unitario della potestà sanzionatoria della Pubblica Amministrazione. [10.25434/piemontese-felice_phd2023].
Piemontese, Felice
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
phd_unisi_093697.pdf

accesso aperto

Descrizione: Tesi Dottorato
Licenza: Creative commons
Dimensione 1.88 MB
Formato Adobe PDF
1.88 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1228034