In this thesis have been studied the mechanisms underlying the learning of the robotic practice in surgery in the Tuscan context. After defining the theoretical framework and research methodologies, the study examines the quantitative survey that is configured as an intervention to explore opinions and experiences on training practices in robotic surgery in Tuscany with a focus on the dimension of individual needs and practices training, which affect and in turn are influenced, in a circular process, by the training received or by rethinking it. The qualitative analysis conducted instead studies the relationship between surgeons, technology and their perceptions of scientific evidence. The methodological process used to conduct the research, the Grounded Theory, is aimed at understanding "what happens in a surgical training context that uses the robot as a work practice". This work deals with two themes by connecting them to each other. The first explores opinions and experiences on the training practices of robotic surgery trainees in Tuscany, with a focus on the dimension of individual needs and training practices. The second is the dynamics that characterize the learning of an innovation in a working context such as robotic surgery in Tuscany.

In questa tesi sono stati studiati i meccanismi alla base dell’apprendimento della pratica robotica in chirurgia nel contesto toscano. Dopo aver definito il framework teorico e le metodologie di ricerca, lo studio prende in esame l’indagine quantitativa che si configura come intervento di esplorare opinioni ed esperienze sulle pratiche di formazione nella chirurgia robotica in Toscana con focus sulla dimensione dei bisogni individuali e di pratiche formative, che vanno ad incidere e a loro volta sono influenzate, in un processo circolare, dalla formazione ricevuta o dal ripensamento della stessa. L’analisi qualitativa condotta studia invece il rapporto tra chirurghi, tecnologia e loro percezioni delle evidenze scientifiche. Il processo metodologico utilizzato per condurre la ricerca, ovvero le linee guida della Grounded Theory, è finalizzato a capire “cosa accade in un contesto formativo chirurgico che usa come pratica di lavoro il robot”. Il presente lavoro affronta due temi connettendoli tra loro. Il primo esplorare opinioni e esperienze sulle pratiche di formazione dei formandi in chirurgia robotica in Toscana, con focus sulla dimensione dei bisogni individuali e di pratiche formative. Il secondo le dinamiche che caratterizzano l’apprendimento di una innovazione in un contesto lavorativo quale la chirurgia robotica in Toscana.

Manieri, E. (2023). Sfida all’innovazione e alle pratiche di formazione nella chirurgia robotica. Il caso Toscana [10.25434/manieri-elisa_phd2023].

Sfida all’innovazione e alle pratiche di formazione nella chirurgia robotica. Il caso Toscana

Manieri, Elisa
2023-01-01

Abstract

In this thesis have been studied the mechanisms underlying the learning of the robotic practice in surgery in the Tuscan context. After defining the theoretical framework and research methodologies, the study examines the quantitative survey that is configured as an intervention to explore opinions and experiences on training practices in robotic surgery in Tuscany with a focus on the dimension of individual needs and practices training, which affect and in turn are influenced, in a circular process, by the training received or by rethinking it. The qualitative analysis conducted instead studies the relationship between surgeons, technology and their perceptions of scientific evidence. The methodological process used to conduct the research, the Grounded Theory, is aimed at understanding "what happens in a surgical training context that uses the robot as a work practice". This work deals with two themes by connecting them to each other. The first explores opinions and experiences on the training practices of robotic surgery trainees in Tuscany, with a focus on the dimension of individual needs and training practices. The second is the dynamics that characterize the learning of an innovation in a working context such as robotic surgery in Tuscany.
2023
Manieri, E. (2023). Sfida all’innovazione e alle pratiche di formazione nella chirurgia robotica. Il caso Toscana [10.25434/manieri-elisa_phd2023].
Manieri, Elisa
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
phd_unisi_093879.pdf

accesso aperto

Descrizione: Sfida all’innovazione e alle pratiche di formazione nella chirurgia robotica. Il caso Toscana
Tipologia: PDF editoriale
Licenza: PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione 1.71 MB
Formato Adobe PDF
1.71 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11365/1223922